La oss vise gjestfrihet og respekt for andres tro

La oss vise gjestfrihet og respekt for andres tro

Søndag 18. mars tok Hønefoss menighet imot en afghansk familie som søkte kirkeasyl. Familien på 5 består av to unge foreldre, og 3 barn under 6 år. De opplever situasjonen sin svært traumatisk. Familien forteller at de har flyktet fra tvangsekteskap. For to år siden konverterte de til kristen tro. Familien har fått avslag på søknad om opphold, og avventer endelig svar på anke.

Biskop i Tunsberg og prost i Ringerike gir sin støtte til Hønefoss menighet om å åpne for kirkeasyl. Menigheten har møtt dem slik kristne kirker verden over gjør i møte med mennesker i nød. De har vist gjestfrihet. Mennesker på flukt fra forfølgelse har alltid vært noe som angår kirken.

Mennesker som har en troverdig fortelling om sin omvendelse, og som gjennom lang tid har bekreftet sin tro, fortjener respekt og å bli trodd.

Per Arne Dahl                                    Kristin Moen Saxegaard

Tunsberg biskop                               prost Ringerike