Unge stemmer i kirkevalget!

Mandag 9. september skal 3,1 millioner medlemmer fra 15 år og oppover bestemme hvem som skal styre Den norske kirke de neste fire årene. Frida er blant de unge velgerne som skal slippe seddelen i urna for første gang.

Frida og Arnstein er engasjert i kirkevalget! Frida ser at dette er en mulighet til å være med å påvirke, mens Arnstein er leder for valgrådet i Tunsberg

Ungdom aktive i kirkens demokrati
Unge har i den siste tiden gått foran i mange saker, ikke minst i miljøsaken. I Den norske kirke har man stemmerett fra man er 15 år, og Frida Adeleide Kvamme oppfordrer unge kirkemedlemmer til å bruke stemmen sin:

- Jeg syns det er veldig viktig at vi skal stemme ved kirkevalget fordi Kirken trenger flere innspill fra unge. De vil vite hva ungdommen vil, og da er det viktig at vi unge bruker stemmen vi har fått og forteller Kirken hva vi vil ha.

Samtidig har hun en tydelig oppfordring til medlemmer i alle aldre:

- Jeg syns det er viktig å stemme ved kirkevalget fordi det gir deg en mulighet til å endre noe. Dersom man er misfornøyd med noe i kirken er kirkevalget en gyllen mulighet til å si ifra om at en endring må skje, sier Frida engasjert.

Kortreist engasjement

En undersøkelse som ble gjort rett etter forrige kirkevalg, viste at den viktigste grunnen til å stemme i kirkevalget, var kirkens rolle i lokalsamfunnet.

Prest i Mjøndalen, og leder av valgrådet i Tunsberg bispedømme, Arnstein Hardang utfyller:

- Det er interessant å se at kirkens plass i lokalsamfunnet var den viktigste grunnen til å bruke stemmeretten for veldig mange. Det viser at kirken har en viktig plass i folks liv, og er et viktig samlingspunkt i mange lokalsamfunn.

Nest etter kirkens lokale rolle var kirkens betydning for norsk kultur, at kirkevalget var samtidig som kommunevalget og likekjønnet vigsel viktige grunner for folk til å stemme ved forrige kirkevalg.

Høy kjennskap til valget

Funnene fra undersøkelsen viser at kjennskapen til kirkevalget var høy for fire år siden. 90 prosent av de spurte visste at det skulle være et kirkevalg. Omtrent 16% av kirkens medlemmer stemte ved valget, noe som var en økning på godt over 20% fra forrige valg.

Arnstein og valgrådet håper at valgoppslutningen blir minst like god som sist:

- Kirken står foran mange spennende veivalg i tiden som kommer, og ved å stemme i kirkevalget er man med på å vise hvilken retning man synes kirken bør ta, både lokalt og nasjonalt.

Tid for kirkevalget 2019

Valgdagen for kirkevalget er 9. september, mange har også valg søndag 8. Medlemmer av Den norske kirke som er født 2004 eller før kan gi sin stemme i to valg. Det ene er valg til landets 1200 menighetsråd, mens det andre er valg til bispedømmeråd. De elleve bispedømmerådene utgjør Kirkemøtet i Den norske kirke.

- Kirken vår er demokratisk, og alle medlemmene kan være med på å forme kirken. Det er viktig at medlemmer, både de som går jevnlig i kirken og de som ikke gjør det, er med på å forme den, avslutter Arnstein Hardang, som til daglig er prest i Mjøndalen kirke .