Kirke 18-30

Aldersgruppen 18-30 år kan fort falle mellom to stoler i en menighet. Les mer om hvordan Den norske kirke ønsker å gjøre kirken like attraktiv for alle alderstrinn.

Foto: Mina Lillenes

"En kirke for alle". Det var ett av temaene under Kirkemøtet i 2013. Målet var å rette større fokus på en aldersgruppe som lett kan falle mellom to stoler i en menighet.

- I denne fasen i livet skjer veldig mye. Mye handler om identitet. Relasjoner bygges og noen stifter egen familie. Mange i denne livsfasen flytter hjemmefra, noen til studier, andre til jobb. Og de fleste kommer borti både bryllup, dåp og begravelse. Aldersgruppen rommer både single og kjærestepar, vennegjenger og ensomme. De opplever oppbrudd og identitetssøking og alle skal finne ut hvem de er, sa ungdomsprest i Nordberg menighet, Gunnhild Nordgaard Hermstad til kirken.no.

På nettsiden Kirke18-30.no kan du lese mer om hvordan Den norske kirke arbeider for å være relevant for denne aldersgruppen. Spørsmålene som utforskes i satsningen Kirke 18-30 er:

• Hva kjennetegner aldersgruppen 18–30 år?
  • Hva er unge voksnes behov og lengsler?
  • På hvilken måte kan unge voksne i større grad utfordres til å være en ressurs i kirken?
  • Hvordan kan aldersgruppen 18-30 erfare at kirken er relevant, livsnær og tilgjengelig gjennom relasjonsbygging, gode fellesskap og ord og sakrament?

Å være kirke for og med aldersgruppa 18-30 handler i stor grad om å være kirke i vår tid – for alle. Det handler om mangfold og kvalitet tilpassa ulike aldersgrupper og livsfaser, fellesskap som bidrar til at man kan vokse i troen og møte med kirken i ulike overgangsfaser.

Kirkemøtet i 2009 utfordret Den norske kirke på alle plan å fornye og videreutvikle arbeidet med aldersgruppa 18-30.

Kirke 18-30 søker å bidra til at det utvikles gode strategier i menighetene og organisasjonene. Denne nettsida aktualiserer temaer knyttet til unge voksne i kirken. Målet er at artikler og tips kan bidra til inspirasjon og refleksjon om hvordan være en livsnær og relevant kirke for og med unge voksne.