Spørsmål og svar om dåpskjole

Når et lite barn døpes, har barnet ofte på seg dåpskjole. Her får du svar på noen vanlige spørsmål om dåpskjole.

Dåpsbarn med dåpskjole løftes opp foran menigheten. Foto: Den norske kirke / Bo Mathisen

Må man ha dåpskjole?

Nei, det må man ikke, selv om dette er en tradisjon som mange familier setter pris på. Du kan selv velge om barnet skal ha på dåpskjole eller noe annet. Bruk det antrekket som du selv synes passer best for å markere den høytidelige anledningen.

Hvorfor er dåpskjolen lang?

Når små barn døpes, har de ofte en dåpskjole som er mye lenger enn barnet. Den lange dåpskjolen symboliserer at barnet skal ha mulighet til å vokse inn i troen sin. Symbolikken speiles i konfirmantkappene, som passer akkurat.

Hvorfor er dåpskjolen hvit?

Den hvite fargen på dåpskjolen symboliserer glede, fest og renhet. Hvit dåpskjole har vært vanlig siden slutten av 1800-tallet. Før den tid brukte man de stoffene man hadde tilgjengelig.

Må man ha dåpslue?

Når barn bæres til dåpen, har mange en egen lue som hører til dåpskjolen. Dåpsluen symboliserer troens hjelm, og tas av når dåpsvannet øses over barnets hode.

Mor og dåpsbarn med dåpslue og kjole. Foto: Bo Mathisen

Må dåpskjolen ha en spesiell farge på sløyfen?

Nei, du kan bruke den fargen du vil, og du kan selvfølgelig også velge å ikke ha sløyfe.

Hva skal store dåpsbarn ha på seg?

Eldre barn og voksne kan døpes i vanlige klær, eventuelt i konfirmantkappe. De fleste velger å pynte seg når de skal døpes.

Kan man låne eller leie dåpskjole?

Mange kirker har dåpskjoler til utleie eller utlån. Hør med din lokale kirke dersom du ønsker dette.

Er det vanlig å bytte klær etter dåpsseremonien?

Det er vanlig at dåpsbarnet har på seg dåpskjolen under seremonien, og dersom man ønsker å ta bilder etterpå. Deretter skifter mange til andre klær som det er lettere for barnet å bevege seg i.

Hva er vanlig dåpsantrekk i samiske områder?

I noen samiske områder er det vanlig at barna døpes i kofte og senere konfirmeres i kofte. Andre steder har man tradisjon for hvit dåpskjole. I noen storfamilier er det én felles kjole som man deler på.

Hva er historien bak dåpskjolen?

Fra gammelt av har det vært vanlig å kle dåpsbarna i pene klær. Ofte ble de sydd av avlagte tekstiler, og kunne være i mange farger og med mønstre. For å beskytte barnet mot onde makter, ble dåpsklærne gjerne dekorert med kors og andre symboler.

I tillegg til dåpskjole og dåpslue har det noen steder i landet vært andre klestradisjoner, som dåpsposer eller dåpssmekker, også kalt dåpsbleier. Disse var gjerne både fargerike og forseggjorte og pyntet med bånd, perler og kniplinger.

I mange familier er det vanlig at navnet på alle dåpsbarna som har brukt kjolen, broderes inn på kjolen.

Gammel dåpssmekke fra Vestlandet, rød med fargerike perler og gullblonder. Foto: Nordfjord folkemuseum

(Dåpssmekke. Foto: Nordfjord Folkemuseum

Hvordan kan jeg lage dåpskjole?

En hjemmelaget dåpskjole kan bli et verdifullt klenodium som kan gå i arv i familien. Du kan for eksempel hekle, strikke eller sy en dåpskjole. I denne artikkelen finner du oppskrift og mønster på dåpskjole.

Kilder: snl.no, digitaltmuseum.no