8 år: KIRKESKATTEN - Skattejakt langs den gamle kirkeveien

Bli med på Skattejakt langs den gamle kirkevegen!

8 år: KIRKESKATTEN - Skattejakt langs den gamle kirkeveien

Vet du at den store, hvite kirken vår på Nesttun inneholder noen nesten 400 år gamle skatter som opprinnelig sto i en liten tømmerkirke oppe på Kirkebirkeland?

En søndag i mai feirer gudstjeneste ute, akkurat der den gamle Birkeland kirke sto! Vi vil gjerne gå den siste biten av kirkevegen sammen med alle som ønsker det! Vi skal prøve å finne små skatter (bilder av kirke-skattene), og hilse på dyrene som holder til på gården langs vegen. Når alle skattene er samlet, er vi fremme!

FORELDRETIPSET:
Lokalhistorien vår bærer på mange måter preg av at kirke– og gudstjenesteliv var en viktig del av folks liv. Det var f.eks helt utenkelig med en søndag uten kirkegang for få generasjoner siden. Det kan være verdt å blåse litt støv av vår nære historie, slik at vi f.eks forstår hva som er bakgrunnen for steds– og veinavn.

Kyrkjetangen har fått navnet sitt fordi kirkefolk fra Fyllingsdalen (som allerede hadde gått over Bønes!) her satte seg i båter og rodde over Nordåsvannet. Fra Skjoldhammaren/Skjoldabukten gikk de videre opp mot Kirkebirkeland der den gamle tømmerkirken sto.

Gamle kyrkjeveg minner oss om deler av denne ruten, som altså gikk fra Skjoldabukten over Skjold og langs Osbanelinjen. Så skrådde den over Fanavegen mot Slåtthaug like ved Fanahallen, og fra Slåtthaug videre over Lilletveit og opp.