Førsteklassinger - se her!

Birkeland menighet ønsker deg som har begynt på skolen i høst hjertelig velkommen til SKOLESTART-GUDSTJENESTE søndag 27. August!

Førsteklassinger - se her!

Birkeland menighet inviterer deg som nettopp har begynt på skolen til skolestartsmarkering søndag 27. august kl. 10.30 i Birkeland kirke.

Vi i kirken har lyst til å markere dette ved å invitere til en skolestartgudstjeneste der du får en barnebibel. I den kan de hjemme lese for deg, og etter hvert vil du kunne lese selv…

Ta med skolesekken din! Den skal du få ha på i inngangsprosesjonen.

HVA SKJER I KIRKEN?

Denne gudstjenesten går inn i det vi kaller trosopplæring i kirken og kalles for en familiegudsjeneste. Salmene som synges og preken tilrettelegges for barn.

Alle skolestarterne finner seg en plass sammen med familien sin i kirken kl.10.30, og litt før klokken 11 henter Jonas alle 1. klassingene, så stiller vi oss opp bak i kirken.
Vi går sammen inn i kirken i en skolesekkprosesjon når gudstjenesten starter kl. 11.

En prosesjon er et tog. Visste du at man kaller 17. mai toget også for en prosesjon. I starten av gudstjenesten så hører vi flott musikk i fra orgelet eller flygelet i kirken, mens prosesjonen går inn mot alteret, korset først (vanligvis er det klokkeren som bærer korset), så kommer toget med dåpsfølget (gjerne en mamma og en pappa med en liten baby i armene), så kommer 1. klassingene og til slutt presten og andre voksne som er med i gudstjenesten. Alle andre i kirken reiser seg, mens prosesjonen går frem i kirken mot alteret. I Birkeland pleier vi å stå under første salmen vi skal synge etter inngangsprosesjonen.

Under gudstjenesten sitter  barnet med familien sin, eller foran i kirken. Der legger vi klar litt tegnesaker og ark. Vi får høre en bibelhistorie, vi skal synge sammen, og alle 1. klassingene blir lest opp med navn, kommer frem og får hver sin barnebibel.
Etter gudstjenesten blir det kirkekaffe med kaker, saft og kaffe.

førsteklasses_logo_2018.jpg

Meld deg på her.

FORELDRETIPSET
Prøv å gjette hva den andre ønsker du skal gjøre mot ham/henne!
Presenter "den gyldne regel" for barnet: "Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem" (Matt. 7,12). Si at den neste timen skal du gjøre noe hyggelig mot barnet som du selv ønsker at han/hun skal gjøre mot deg også (klem, takke, overraske, si noe fint...). Når barnet kvitterer med samme gode gjerning, kan det kanskje vanke skryt og en liten belønning? Så må selvfølgelig barnet få prøve, og du gjette! Det kan bli mange positive ringvirkninger av denne leken.
Slik kan vi bli "Skatter for hverandre"!