Orgelfondet

Vil du gi din støtte til det nyopprettede orgelfondet vårt?

Orgelfondet

Orgelet i Birkeland kirke trenger renovasjon. Ukentlig er orgelet i bruk til gravferder, gudstjenester, dåp og bryllup. De engasjerte kirkemusikerne våre tryller frem den vakreste musikk - og den tradisjonsrike klangen av orgelet er sterkt satt pris på av menighet og andre besøkende til kirken. I Birkeland kirke har vi et orgel fra det tyske selskapet Werner-Bosch. Det ble bygd 1961 og klinger fint i kirkerommet, men trenger nå sårt en teknisk overhaling. Dette koster penger og vi har derfor startet et orgelfond for å spare til utgiftene.

• Det elektriske systemet er fra byggeår - 63 år gammelt. Dette trenger å skiftes ut iht dagens sikkerhetskrav.
  • For å få lyd i pipene har vi mekaniske motorer som aktiveres. Disse er også fra byggeår, og trenger å skiftes. I fjor byttet vi den siste motoren vi hadde til overs. Dersom flere motorer stopper å virke, får vi ikke aktivert de forskjellige lydene fra orgelet.
  • Spillepulten i Birkeland kirke er også fra byggeåret. Spillepulten er svært slitt, tangentene man spiller på er slipt ned, og de mekaniske delene lager mye bråk. Man var dessverre ikke så opptatt av organistens sittestilling før i tiden, så spillepulten er ganske krevende å spille fra, da den er bygget veldig høy. Ved å få på plass en ny spillepult vil organistene kunne få en mye bedre arbeidshverdag.

Vil du gi din støtte til orgelet? Klikk her for å gi en enkeltgave