Skulle til Sør-Afrika, kom til Bergen!

Sofia, Adrian og Marte skulle egentlig jobbe på barnehjem i Sør-Afrika, men ser nå frem til å bli kjent med barn og ungdommer i Sædalen og Birkeland menigheter.

Sofia, Adrian Oscar og Marte. Foto: Astrid Dalehaug Norheim.

De tre studentene er på plass i Sædalen og Birkeland menigheter og er omgitt av en høstlig vind. Mens egentlig skulle de nå vært i Sør-Afrika, hvor det nå går mot vår. Helt fram til august trodde de at de skulle kunne dra sørover til jobb på barnehjem og i en kirke. De er andreårsstudenter ved Bibelskolen i Grimstad og skulle egentlig ha ett års praksis i Sør-Afrika.
Når det ble umulig, gjaldt det å finne et alternativ. I Norge. Og det fort. De kontaktet flere menigheter. Noen kunne ta én, andre to studenter og noen sa ja til alle tre.
– Vi ønsket å ha teamfølelsen og ønsket å være sammen, sier Sofie.
De valgte Birkeland og Sædalen.
Årsaken er at Adrian kjenner Kristian Øgaard, som er fra Birkeland.
– Kristian sa at vi måtte dra til Birkeland. Så ordna det seg, og vi kunne komme alle tre. Det er konge, sier Adrian.

I begynnelsen av september kom de vestover. Adrian Oskar Haugane (20) fra Hakadal (20) hadde aldri vært i Bergen før. For Marte Sveen (20) fra Sandsli var det nesten som å flytte hjem og Sofia Hyttedalen (19) fra Sandane kom tilbake til Vestlandet.

– Hva synes du om Bergen, Adrian?

– Det var mye mer bølgete enn jeg trodde.
– Bølgete?
– Opp og ned. Jeg trodde Bergen skulle være flatt. Det er det ikke. Regnet er koselig. Det er så mye ungdommer her. Det er fint her. Vi bor supersentralt. Første gang i mitt liv trenger jeg bare å gå ti meter, så er jeg på butikken. Det er helt konge. Bybanen går hele tiden. Jeg liker Bergen bedre enn Oslo, sier han.

For Marte og Sofia var det ingen overraskelse at Bergen har fjell, men det er likevel mye nytt på kort varsel: Nytt arbeid, nye kollegaer – og de har for første gang flyttet for seg selv. De skal først og fremst delta i barne- og ungdomsarbeidet i de to menighetene.

De var i gang med å bli kjent med arbeidet, var med på kor og nattkafe – og skulle på KRIK og andre samlinger. Så ble nesten alt stengt ned.
– Men vi har vært med på mange konfirmasjonsgudstjenester, Tensing og har vært to ganger på nattkafé, forteller de.
På nattkaféen i Birkeland menighetshus sist fredag var det 35 ungdommer. De tre studentene stod for samling, aktiviteter og åpnet milkshakebar.
– Det var så mye bra ungdommer der, sier de.

Foreløpig er det klart at de blir i Sædalen og Birkeland frem til nyttår. Kanskje blir de hele skoleåret, avhengig av om det blir mulig å reise til Sør-Afrika.
Men hvem er de? Hva gjør de når de ikke er studenter på bibelskole og lager milkshake på nattkafé?
– Jeg liker å gå på tur på fjellet, sier Marte. – Så trener jeg styrke og utholdenhet og liker å være med venner. Og å lese bøker.
– Jeg liker å kose meg, sier Adrian. – Å være med mennesker og bli kjent med folk, prate, og å game. For tiden går det i strategispillet TFT. Og så prøver jeg å bli glad i å lese bøker.
– Har du lykkes med det?
– Njaaa....
– Jeg liker å drive med musikk og har laget en god del låter, sier Sofia. I september slapp hun låta «Where to go», som kan høres på Spotify. Hun sang også på konfirmasjonsgudstjenesten i Sædalen.
– Og så liker jeg å gå på tur, trene pilates og å jogge. Så liker jeg å lese – og å prate om små og store ting.
– Dere hørest veldig ordentlige ut. Hvilke uvaner har dere?
– Jeg skulle ønske jeg var mer uryddig, sier Sofia. – Og så bruker jeg masse tid på mobilen, hvor jeg sjekker mail, messenger, snap, insta og facebook.
– Jeg ER uryddig og glemsk, sier Adrian.
– Jeg er for mye på sosiale medier, på Insta og YouTube, sier Marte.

– Hva drømmer dere om for dette året?
– Å få dypere samtaler om tro og liv med ungdommer. At vi kan få bety en forskjell, sier Marte.
– Å bli godt kjent med ungdommene, sier Sofia. – Å betyr noe for dem. Jeg har lyst å starte bibelgruppe, sier hun.
–  Jeg gleder meg til å bli godt kjent med ungdommene og føle at jeg virkelig tjener. Jeg ønsker å bruke dette året på å vokse i troen og kanskje hjelpe folk å møte Jesus, sier Adrian.

Tekst og foto: Astrid Dalehaug Norheim.