Om vi kjenner kirken godt eller besøker den for første gang, vil det alltid være noe nytt å oppdage.
I våpenhuset ligger en brosjyre vi kan bruke som guide på vår oppdagelsesferd. Her kan vi lese følgende:
En rikdom av symboler
Symbolene er en andakt i seg selv fra en kommer inn til en går ut!
En skulptur av apostelen Paulus vokter kirkens hovedinngang. Han holder et tveegget sverd, det kan både såre og lege. Sverdet er et sym-bol på Guds ord. På kirkedøren er frelsens kors.
Lammet med korsfanen, over kirkedøren inne i forhallen, er kirkens eldste symbol. Stående på en klippe med de fire paradisfloder strømmende ut til alle verdens hjørner. Opp av denne livsstrøm skyter en mengde blomster, drysset ut over veggene. «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!»
Gjennom forhallen til venstre passerer man en serie mindre glassmalerier som sammen danner ordene «Forvar din fot når du går inn i din Guds hus». De viser to menn i kamp med onde makter.
Kunstmaleren Bernhard Greve er ansvarlig for glassmaleriene i forhallen og våpenhuset og de symbolske fremstillinger av sangen og musikken i trappeoppgangen og galleriet.
I våpenhuset er to glassmalerier viet syndefallet og utdrivelsen av paradis. På døren inn til kirkens skip finner vi «Livets tre».
Over kirkerommet hvelver en blå stjernehimmel seg.
Glassmaleriene i kirkeskipets venstre side symboliserer treenigheten. • Faderen: Hånden som rekkes ned fra skyen.
• Sønnen: Lammet. Rød bakgrunn, hjerteblodet og kjærlighetens farge. Under lammet, håpets blå blomst: Kristus er vårt håp.
• Ånden: Duen som farer ned mot jorden. Under motivene står inskripsjonene: Tro, Håp og Kjærlighet.
På høyre side vises symboler på menighetens liv og vekst.
• Drueranken: Kristus er vintreet og vi er greinene.
• Gjeteren bærer sitt lam hjem, symbolet på den kristnes hvile. • Fugleneket: bilde på den styrke Gud vil gi gjennom sitt ord.
• Skipet: kirkens seilas på tidens hav og forandringens bølger. Inskripsjonene her: Salighet, Hvile og Liv.
I korets sidevegger fremstiller Mons Breivik «Den nye himmel og den nye jord» i vare farger.
De tre glassmaleriene bak alteret har Per Vigeland laget i klare og sterke farger:
I midten Kristus som kommer igjen til dom. De to sidevinduene minner oss om at vi skal lovsynge Herren som englene gjør det. «Dette er dagen som Herren har gjort. La oss fryde oss og glede oss på den».
Ved døpefonten i marmor står en engel skåret i tre av Arne Eide. I takbuen over koret er det en korsfestelsesgruppe laget av treskjæreren Jakob Helle. Maria med hender løftet i fortvilelse og Johannes bøyet i sorg.
Inskripsjonen på prekestolen «Verbum dei manet in æterum» betyr «Guds ord forblir til evig tid».
Til venstrevegg henger Bjørn Tvedts maleri «Jesu inntog i Jerusalem». På høyre side henger kirkens gamle altertavle, en kopi av Rubens «Jesus tas ned fra korset».
Fra vinduene i forhallen når vi går ut til venstre lyser løftet: «Salige er de som hører Guds ord og bevarer det». Idet vi svinger ut døren, står det: «Hold fast på det du har, at ingen skal ta din krone».
Kilde: Brosjyre laget av Laksevåg menighetsråd i 1976.
--- --- ---
Laksevåg kirke stod ferdig i 1875. En skisse ble utarbeidet av ingeniør Blix, og tegningene bearbeidet av arkitekt Fromholz.
I 1915 startet en større ombygging i forbindelse med at Laksevåg ble eget prestegjeld. Laksevåg prestegjeld bestod av Laksevåg sokn og Loddefjord sokn. Laksevåg kirke ble hovedkirke.
Kirkebygget - som opprinnelig var en nygotisk hallkirke - fikk nå et nyrokokko-preg i stil med Damsgård hovedgård. Samtidig ble Laksevåg menighetshus bygget som en vinkel og i direkte tilknytning til kirken. Kirken fikk fra første stund mange gaver fra foreninger, næringsliv og private. Det rike utsmykkingsarbeidet en ser i dag tok til etter 1925. Daværende sokneprest Fred. Tybring var svært kunstnerisk interessert.
Med sin rike utsmykking er Laksevåg kirke både særpreget og vakker. Kunsten i kirkebygget er plassert med en naturlig rekkefølge og sammenheng.
Brosjyren dette er hentet fra, kan du laste ned her