Grønne tips

Her kommer 10 råd for å leve litt mer miljøvennlig i det «nye» året:

Grønne tips

1.      Klarer du å handle et helt år uten å kjøpe bærepose? - Ta med handlenett eller sekk!

2.      La bilen stå! Er det mulig å reise mer kollektivt? – Eller gå og sykle? Kanskje vi også kan bli bedre på samkjøring? Det er både sosialt og miljøvennlig.

3.      Spar på vannet. Noen tips; skru av vannet når du pusser tennene. Klarer du å dusje raskere? Skru av vannet når du tar shampoo i håret.  Vask grønnsaker i balje, ikke under rennende vann. Dette vannet kan du etterpå vanne blomstene med. Ha kaldt vann i kjøleskapet til å drikke, ikke la vannet renne til det blir kaldt.

4.      Si nei takk til reklame i postkassen! Spar miljøet for masse unødvendig papirbruk/søppel. Om du liker å følge med på tilbud, finnes dette på nettet også! Men husk å slette mail, dette bruker unødvendig strøm på store servere!

5.      Fyll vaskemaskinen helt før du setter på. Ikke vask halvfulle maskiner, da venter du heller noen dager med å sette den på.

6.      Tin maten i kjøleskapet! Da sparer du strøm fordi kjøleskapet utnytter kulda fra frysevarene. Samt at maten bevares bedre når den tiner langsomt.

7.      Kast mindre mat – det sparer både lommeboken og miljøet!

8.      Bruk mindre folie til matrester. Det er ekstremt energikrevende å produsere aluminiumsfolie! Bruk matpapir eller bokser.

9.      La vinden gjøre jobben. Tørk klær ute, ikke bruk tørketrommel med mindre det er helt nødvendig.

10.  Ha din egen faste kaffekopp på jobb. Mange arbeidsplasser har kaffemaskiner med engangskrus. Men de fleste jobber har også et kjøkken med vask hvor det er mulig å vaske en kopp!