Maria - veiviseren

Storetveit menighet har fått et ikon i gave. Ved høymessen 11.februar vil ikonet bli presentert og vist fram. I denne artikkelen skriver sokneprest Jan Helge Gram Eggestøl om gaven.

Jan Wilhelm Werner har gitt et ikon som gave til Storetveit menighet.

Jeg har lenge ønsker meg et Maria-symbol i Storetveit kirke. Maria har en vesentlig betydning i kristendommen. Engelen Gabriel kommer til henne med budskap om at hun skal bli med barn ved Den hellige ånd og føde Frelseren. På den måten har hun helt spesiell plass i den kristne tro. I ikonkunsten blir hun fremstilt på ulike måter: som veiviseren, den ømme mor, den som dier barnet, den lidende mor, for å nevne noen.

Like før jul fikk menigheten et ikon i gave, og ved høymessen 11.februar vil vi presentere og vise frem ikonet og takke for denne flotte gaven. Jeg har derfor invitert giveren, Jan Wilhelm Werner, til en samtale om ikonet og om Maria sin plass i den kristne tro.  Siden Jan Wilhelm er katolikk, vil det bli en økumenisk samtale der vi belyser ulike sider ved Maria sin plass i tro og tilbedelse. Vi vil også komme inn på tema knyttet til nattverdsteologi, som er ulik i våre kirkesamfunn.

Ikonet «Guds Mor Hodegetria – veiviseren» er inspirert av et ikon fra Georgia og det viser Maria på tronen sammen med Jesus, som både er barn og voksen på en gang. Guds Mor er den som peker på Jesus. De to har i dette motivet et mer formelt forhold til hverandre. Maria peker på Jesus, som ikke er et barn, men en voksen mann. I hånden holder Jesus en bokrull, som viser til Johannesevangeliet der Jesus er Logos, ordet. Jesus står med det fram som den pre-eksistente Logos (Jesus var til før alt ble skapt) og den kommende frelseren. Det ser vi ved at Jesus sin høyre hånd er løftet opp og velsigner. Fingrene i hånden er delt i to grupper. Tre er samlet sammen og symboliserer treenigheten og to er oppreist og står for Jesu to naturer (Gud og menneske).  Over Maria sitt hode ser vi greske bokstaver som nettopp betyr Guds Mor. Over Jesu hode er de første bokstavene i Jesus Kristus og inni glorien ser vi de tre bokstavene i det greske verbet «å være», og som kan oversettes med den værende og den som alltid er. Det betyr at den fullkomne, ubeskrivelige og transcendente Gud, som overfor Moses presenterer seg som «Jeg er den jeg er» (2.Mos 3,14), er synlig tilsted i kraft av de tre bokstavene bak Sønnen.

Det voksne opphøyde preget som barnet har, er igjen uttrykk for at han er både Gud og menneske. Himmelens majestet troner på Marias arm. En tekst hos profeten Jesaja som får fram dette på en kraftfull og tydelig måte er; «For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skuldre; og han skal kalles: Underfull Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste (Jes 9,6)

Solrunn Nes, Norges fremste ikonkunstner, er den som har laget det. Jeg synes at fargene og det folkloristiske uttrykket i ikonet passer til kirken med mange utskjæringer. Kunstneren har gjort meg oppmerksom på at ofte henger dette motivet av Guds Mor Hodegetria, sammen med et ikon av Kristus Pantokrator (Allherskeren) som en gruppe. I Sandvikskirken og i Sælen kirke ser vi det fremstilt slik.  Kanskje er det noen glade givere som kan tenke seg å bidra til et Pantokrator ikon? Kunstneren kan gjerne tenke seg å gjøre et slikt ikon i samme uttrykksform som Maria ikonet.

Jan Helge Gram Eggestøl