MARKUSEVANGELIET med Christian Stejskal

Onsdag 24.januar kl 19.00 gjenfortelles evangelisten Markus beretning om Jesu liv og virke i en multimedia-forestilling av og med forteller, fotograf og fiolinist Christian Stejskal.

MARKUSEVANGELIET med Christian Stejskal

Markusevangeliets 16 kapitler kan deles inn i rundt 90 beretninger, assimiler og liknelser, og er det korteste av de fire evangeliene i Det Nye Testamentet. I denne multimediaforestilling gjenforteller Christian Stejskal hele Markusevangeliet - teksttro og uten manuskript.

Gjennom flere år har Christian Stejskal har reist på kryss og tvers i Midtøsten og gått i Kristi fotspor og fotografert det kulturelle landskapet i Israel, Jordan og Egypt på leting etter 90 Bibelske motiver som illustrerer Markusevangeliets 16 kapitler, og som han viser på en skjerm samtidig som evangeliet fortelles. Fotografiene illustrerer evangeliet med utgangspunkt i om Jesus hadde kommet til et postmodernistisk Midtøsten i vår samtid – og da hans første komme, og ikke hans andre. Dette er satt sammen med korte innslag av egenkomponert musikk spilt på fiolin.

Det er gratis adgang – kollekt ved utgangen.

Forestillingen varer til ca 21.30, inkludert pause,

Christian Stejskal (f. 12.09-1977) er utdannet fiolinist ved Musikk høyskolene i Oslo, Hannover og Bern. Han har jobbet som fiolinist i følgende profesjonell orkestre; Den Norske Opera, Trondheim Symfoni orkester, Kristiansand Kammerorkester, Tromsø Kammerorkester og Stavanger Symfoni orkester. Fra 2010 til 2013 jobbet han som førstefiolinist i Kairo Opera orkester. I 2013-14 reiste han til Gaza hvor han gjorde en musikalsk teaterforestilling kalt «Oksen Ferdinand» for palestinske barn i samtlige 185 FN skoler over hele Gaza.

I 2008 gjorde han en pilegrimsferd til fots fra sin fødeby Wien i Østerrike - via Jerusalem, til den hellige byen Aksum i Etiopia. Han brukte 2 år på denne reisen. Underveis på denne ferden møtte han Kairos «Zabaleenere»- byens uoffisielle kristne søppelarbeidere som bor i den såkalte Søppelbyen». Inspirert av dette møtet brukte han 5 år på å fotografere disse menneskene og skrive korte fortellinger om dem, samtidig som han jobbet som fiolinist på Kairos operahus. Dette resulterte i en multimedia forestilling kalt «Mitt Nabolag», og også en foto-bok med samme tittel.