"Vær sterk, min sjel, i denne tid" - salmer til trøst og håp

Ved onsdagskonserten 31.januar kl 19.00 framfører sopran Ingrid Mostad Bråten sanger fra sin debutplate. Med seg til Storetveit kirke har hun musikervenner på fløyte, fiolin og orgel/klaver.

Ingrid Mostad Bråten hadde plateslippkonsert i Mariakirken i september 2023 (Foto: Gyrid Cecilie Nygaard)

Under Bergen kirkeautunnale i høst hadde Ingrid Mostad Bråten slippkonsert for en plate hun har spilt inn sammen med domkantor Sigurd Melvær Øgaard. Her presenterer hun mange av sine favorittsalmer i egne arrangementer foruten egne komposisjoner. I flere av salmene improviseres arrangementene fram av de to utøverne, mens noen er skrevne arrangementer hvor fiolin, fløyte og kvinnestemmer også inngår. Bråten har dessuten skrevet en ny salmekomposisjon med bruk av Svein Ellingsens tekst «Mens jeg her er tatt til side».

Gjennom kirkekunst er det mulig å oppleve gjenkjennelse og bli berørt og løftet. Salmene gir den menneskelige smerten et uttrykk, og formidler samtidig at Gud er til stede midt i lidelsen. Det er behov for et slikt budskap i tiden vi lever i nå. I den kristne tradisjonen er håpet også knyttet til et liv etter dette, i himmelen.

Ved konserten i Storetveit kirke medvirker foruten Bråten og Øgaard musikerne Marie Rafteseth (fløyte og sang) og  Ameline Chauvette-Groulx (fiolin)

Det er gratis adgang til konserten og mulighet for å kjøpe CDen.

Konserten arrangeres med støtte fra Bergen kommune.

Ingrid Mostad Bråten er utdannet musikkpedagog fra Norges Musikkhøgskole og Griegakademiet i Bergen. Hun har lang erfaring som sopransolist, korsanger og akkompagnatør, bl.a som sopran i Bergen Domkor, og pianist for damekoret Cantus Sororum i Åsane kirke. Som komponist og arrangør har hun en rekke utgivelser på Kirkesangforlaget, Norsk Musikforlag/Lyche musikkforlag og Cantando musikkforlag. Siden 1998 har hun undervist i mange ulike musikkdisipliner ved NLA Høgskolen i Bergen, og i 2021 ble hun tildelt førstelektorkompetanse på kunstnerisk grunnlag.