"Påske er både nedstigning og oppstigning"

Det nærmer seg påske. I denne artikkelen deler sokneprest Jan Helge Gram Eggestøl noen tanker om høytiden som ligger foran oss. Her kan du også finne en oversikt over det som skal skje i kirken de ulike dagene.

Foto: Åse Solvi

Påske er både nedstigning og oppstigning og kan minne om en terapeutisk prosess!

Påsken handler om akkurat det. At Jesus går ned i mørket. Han gjennomgår det destruktive i verste form. Avvisning, bestikkelser, straff, og til slutt henrettelse og død. En nedstigning i det mørke rommet. En nedstigning i det verste et menneske kan oppleve. Slik vi så alt for godt kjenner til i vår tid med vold, ødeleggelse og krig.

Selv om vi ikke har det slik, vet vi hva det handler om. For inni mange av oss er det mørke rom som vi ikke ønsker å bli kjent med. En destruktiv og ødeleggende del. Som vi kan falle ned i og som hører til de ubearbeidede sidene i oss. Det kan være det vi ikke vil at andre skal vite noe om, eller det jeg selv ikke er kjent med. Vi fortrenger det.

Å sette ord på noe som vi ikke er oss bevisst er vanskelig.  Terapi handler om å bli klar over hvorfor jeg reagerer slik jeg gjør og å våge å gå inn i dette mørke rommet og bli meg bevisst hvordan ting henger sammen.  Ubehaget som det kan medføre, gjør at vi må gå disse skrittene på en måte som er til hjelp og utvikling. For vi må være i stand til å ta imot den nye innsikten. Til det trengs en god veileder.  Da kan den nye erkjennelsen eller innsikten bli til nytte og hjelp.

Jesus viser oss veg ved å gå inn i det mørke rommet. Han var helt og fullt menneske og gjennom langfredagsprosessen roper han til Gud om å unnslippe ubehaget. «Ta dette beger fra meg», roper han. Ubehaget han kjenner på kan minne oss om ubehaget når vi står framfor det vonde og destruktive. Enten det er inni oss eller det er rundt oss.

Men, som den gode terapeut Gud er lar han det skje. Gud vet at Jesus har i seg nok ressurser til å møte dette ubehaget og den destruktive prosessen han går inn i. Og Gud lar Jesus dø. Gud vet at Jesus er i stand til å gå inn i det. Jesus går inn i døden og faller ned i mørket og dypet.  Og han er i mørket og dypet. Og han er der lenge.  Lenge nok til å bli forvandlet. I mørket og dypet skjer der en forvandling. Jesus gjennomgår en forvandling. Fra å være et menneske med kjøtt og blod til å oppstå med en ny kropp som ikke lenger er bundet til de livslover som det er å være menneske.

Han blir herliggjort, som det heter. Han får i seg en ny glans og blir gjennomlyst og har på seg hvite klær som skinner av et lys som var til før sol og måne ble til. Han framstår med ny glans og med håp og fremtid. Han har vært i nedstigningen, og vært der lenge nok, og kan da bevege seg i en ny retning. I oppstigningen møter han livet med en ny kropp, med kraft og lys.

Slik kan en god terapeutisk prosess være. Gjennom å møte det mørke rommet, de fortrengte sidene i oss selv, det som vi ikke vil være ved, ja, så skjer der en forvandling. Det skjer en oppstigning. Fra mørket og ubehaget. Til nye drømmer og nye tanker om livet. Det som gjorde meg forknytt og begrenset har ikke lenger den makten og kraften som det hadde før. Det har sluppet taket og jeg kan møte fremtiden med mer lys og energi.

Jeg tror på en Gud som gir oss håp. Livet har sine begrensinger og rammer, men det har også muligheter. Slik Jesus viser i sin påskeprosess. Fra død til liv. Fra destruksjon til nyskapelse. Fra depresjon til håp.

I påsken inviterer Storetveit menighet til flere påskegudstjenester og samlinger der du både kan være deg selv slik du er, også med det mørke rommet i deg, men også erfare det håp som Jesus viser i sin oppstigning med lys og glans.

Velkommen i kirken

Palmesøndag kl 11.00 til høymesse med dåp og nattverd