Draumkvedet representerer det betydeligste og mest særpregede av alle våre middelalderdikt- og viser. Her hører vi fortellingen om Olav Åsteson, som sov fra julaften til trettendedag jul, og som i syner så og opplevde en ferd til både dødsriket og til himmelen. Diktet har litterære paralleller i mange visjonsdikt fra 1200-tallet, men har en selvstendig utforming og er Norges eneste visjonsdikt. I veldige bilder rulles sjelenes skjebne etter døden opp for oss, dommens dag – og i et lite glimt, den himmelske salighet.
De gamle folkevisene holdt på å bli glemt da innsamlingen begynte i midten av 1800-tallet. Mange av visene er derfor bare bevart i fragmenter. Draumkvedet slik vi kjenner det nå er et resultat av Moltke Moes restaureringsarbeid fra1890-årene hvor bruddstykker fra ulike kilder ble satt sammen til en utgave på 52 vers.
Billetter kan kjøper her: Draumkvedet - Norges store middelalderepos
Kim Rysstad kommer Valle kommune i Setesdal. Etter flere år med undervisning innen klassisk sang valgte han å studere folkemusikk ved Folkekunststudiet i Rauland og Ole Bull-akademiet på Voss. Kim har jobbet med å tilegne seg den folkelige sangstilen fra hjembygden sin, men også fra resten av Agder og Telemark. Han har vært elev av Ellen Nordstoga, Ragnhild Furholt og Agnes Buen Garnås, men har også lært mye av felespilleren Ånon Egeland. Da han i 2010 sang Draumkvedet for første gang skjedde det i Fantoft stavkirke og siden den gang har han fremført balladen hvert år. I 2021 gjorde han en innspilling av Draumkvedet sammen med Kringkastingsorkesteret. Kim ble nummer to i NRK-konkurransen Stjernekamp høsten 2019 og i sitt arbeide på tvers av sjangrer henter han inspirasjon fra country, bluegrass, popmusikk, samt fra kjente sangere som Whitney Houston og Dolly Parton.
Ingvild Habbestad fullførte sin mastergrad ved NMH våren 2008, etter studier med Peter Herresthal. Hun har også orkesterdiplom fra Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Høsten 2008 ble hun tilsatt i Den Norske Opera & Balletts orkester. I 2010 vant hun prøvespill både i KORK og i Oslo-Filharmonien. Fra 2011 har hun vært tilsatt i KORK. Ingvild har bestilt og/eller urframført verk av Kjell Habbestad, Kari Beate Tandberg, Karsten Brustad og Maja Ratkje. Huh har også gitt ut CD’en «Barokk og myter» med Venezianerne. I de senere år har hun spilt mye nøkkelharpe, sammen med KORK, Maj Britt Andersen, Kim Rysstad og Lise Davidsen, samt i egne prosjekt. Ingvild er kunstnerlig leder for Smôgafestivalen.
Ingeborg Christophersen tok master i blokkfløyte tidligmusikk ved Syddansk Musikkonservatorium i 2008. I 2010 avsluttet hun fire års studier ved Conservatorium van Amsterdam, og i 2011 tok hun sin mastergrad i cembalo ved Syddansk Musikkkonservatorium. Ingeborg har vært solist med en rekke barokkorkestre samt Operaorkesteret, Ukrainas nasjonale symfoniorkester og KORK. Hun har prosjekt i samarbeid med Rikskonsertene, både i Noreg og i Bangladesh. I 2006 deltok hun i Kjempesjansen på NRK1, og i 2009 både som musiker og skuespiller i forestillingen ”Salong” på Nationaltheatret. Det same året vann ho også konkurransen Toneprisen. Ingeborg arbeider som kantor i Nesodden og Gjøfjell kirker og driv der «Kantorissimo», en konsertserie året gjennom. Ellers fullførte hun nylig etterutdanning i kirkemusikk ved NLA.