Biskopen på befaring i Korskirken

Det pågår for tiden stor aktivitet i Korskirken og Korskirkegården. Denne uken var biskop Ragnhild Jepsen på befaring for å se på rehabiliteringsarbeidet som forhåpentligvis skal fullføres i løpet av året.

Kulturrådgiver Ragna Sofie Grung Moe fra Bjørgvin bispedømme, arkitekt i Akasia Siri Øijord Haugan og biskop Ragnhild Jepsen på befaring i Korskirken og Korskirkegården..

I løpet av sommeren og høsten skal store deler av arbeidet fullføres.

- Mange store og små ting må på plass i løpet av ukene og månedene som kommer. Forrige uke hadde vi en liten markering for alle håndverkerne som er involvert i arbeidet – 50 personer deltok, forteller kirkebyggsjef Arne Tveit.

Denne uken var biskopen på besøk i Korskirken for å få en oppdatering på de ulike detaljene i arbeidet.

Hun ser frem til å være med på å markere gjenåpning av kirka – forhåpentligvis i slutten av dette året.

Korskirken i Bergen ble trolig påbegynt på 1130-tallet og var sannsynligvis fullført rundt 1150, noe som gjør den til Bergens eldste stående kirke. Det er Kirkens Bymisjon i Bergen som bruker kirken i dag.

Her kan du se illustrasjon av Korskirken slik den skal ha sett ut på 1300-tallet, på Universitetet i Bergen sine sider.