Fem fakta om Herrens veier: Ep3, S2

Hvem er "Abrahams barn" og hvor stammer seriens tittel "Herrens veier" fra? Her er ukens fem fakta/forklaringer fra Herrens veier.

Fem fakta om Herrens veier: Ep3, S2

Hvem er «Abrahams barn»

I 3. episode av Herrens Veier ser vi at Johannes møter imamen som leder moskeen som har overtatt Brovang kirke. I folkekirken bruker man religionsmøter for å finne ut hva det vil si å være kristen i et multikulturelt og flerreligiøst land som Danmark. Det skjer ofte ved å skape samtaler på tvers av religiøse forskjeller. Til fredagsbønnen Johannes deltar på, sier imamen at muslimer og kristne har «en felles far i Abraham» - som fikk to sønner. Isak ble stamfar til jøder og kristne, og Ismael ble stamfar til muslimene. Imamen sier også at både kristne og jøder tilhører «bokens folk». Muslimer bruker denne betegnelse fordi de både ser jødenes Torah og den kristne bibel som guddommelige åpenbaringer fra den samme Gud. 

Abraham er også en fellesfigur i islam, jødedom og kristendom. Abraham blir beskrevet som utvalgt av Gud som sitt folks stamfar i både jødedom, kristendom og islam. Derfor kaller man dem også for «abrahamitiske religioner». Selv om Abraham inngår i de tre religioners skrifter har han forskjellig betydning. Jødene ser Abraham som et religiøst forbilde, fordi han adlød Gud da han ble beordret til å ofre sin sønn. I islam er Abraham kjent som Ibrahim. Her har han også stor betydning, fordi har er far til Ismael, som er arabernes stamfar, ifølge Koranen. I kristendommen blir Abraham også sett som et religiøst forbilde. I apostelen Paulus’ brev til romerne i Det Nye Testamente fremhever han Abraham som troens far, fordi han er villig til å ofre sin egen sønn for sin tro. 

Hva betyr det at «ordet helliger huset»?

Til fredagsbønnen sier imamen at rommet hun er hellig fordi ordet helliger rommet. Johannes roser imamen for dette utsagnet, selv om det er en velkjent tanke i kristendommen. Luther understrekte at ordet er det helligste og viktigste. Han brukte det latinske begrep «sola scriptura» som betyr «skriften alene» for å understreke at det kirkelige hierarki med paven i spissen aldri ville kunne oppnå samme autoritet som skriften i Bibelen. 

Grundtvig skrev i 1836 salmen «Give da Gud, at hvor vi bor» hvor den siste linjen lyder «ordet kun helliger huset». Grundtvigs forståelse var dermed også at det er Guds ord som gjør en kirke hellig. Salmen var en del av Grundtvigs første salmehefte som utkom i oktober 1836. Salmene var inspirert av det dansk reformasjonsjubileum og handlet om kirken og gudstjenesten.  

Hvor stammer episodens tittel fra?

Tittelen på 3. episode av «Herrens Veier» er «Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer». Det er et sitat fra Matteusevangleiet i Det Nye Testamentet, hvor Jesus taler om «fiendekjærlighet». Fortsettelsen på sitatet lyder: «for han (jeres himmelske fader) lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør hedningerne også. Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen». 

 

Den norske oversettelsen av hele avsnittet lyder slik: 

«…Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler dere og forfølger dere. Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige. Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme? Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen.» (Matt. 5,44-48)

 

Hvilke malerier med lys som utgår fra Jesus snakker Johannes om?

I sin julepreken fremhever Johannes de malere som lar lyset skinne fra Jesus ut i mørket, i stedet for å la det falle på ham. Den berømte nederlandske maler Rembrandt (1606-1669) var en av malerne som brukte Jesusbarnet i krybben som motiv. 

Kunstmaleren er spesielt kjent for sitt arbeid med lys og skygger. På sitt maleri «Hyrdenes tilbedelse» fra 1646 ser man et svakt lys fra en lyslanterne, mens det sterkeste lys på bildet utgår fra Jesusbarnet i Jomfru Marias favn. Rembrandt har brukt denne lyssetting for å understreke at Jesus er «verdens lys». Den nederlandske kunstneren malte mange motiver fra Bibelen gjennom sin karriere. «Hyrdens tilbedelse» er i dag utstilt på Nasjonalmuseet i London. 

 

Kan man være tvunget til å feire julaften alene?

I 3. episode ser vi at kirketjeneren Svend dessverre må være alene på juleaften fordi han datter sier nei til å være sammen med ham. Julen er hjertenes fest, så det kan være trist å feire juleaften alene. Det er dog alltid mulighet for å få til åpne julaftener i kirken så man kan feire jul med andre. Mange kirker og andre tilholdssteder holder åpent på julaften så man kan finne et fellesskap og feire julen sammen. 

Du kan lese mer om åpne julaftener her: https://www.folkekirken.dk/aarets-hoejtider/advent-og-jul/aabne-juleaftener 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"