Kollekt til besvær ?

PRESTENS PENN v/Tore Samuelsen

Kollekt til besvær ?

I våre gudstjenester er det vanlig med kollekt (eller takkoffer) . Enten er det noen som går rundt i benkene med poser, eller så kan man gå rundt alteret å legge en gave i en skål der. Ikke alle gudstjenester har kollekt, og det er menighetsrådet som bestemmer hvor ofte man skal ha det, og til hvilket formål man skal gi til. Formålet kan være kirkens eget arbeid, eller til en annen mottaker (Røde kors, Kirkens nødhjelp el.l.).  Denne måten å gi på har i det siste fått en ny utfordring. Folk har ofte ikke kontanter på seg lenger, man bruker kort eller andre digitale betalingsløsninger. Derfor har noen menigheter kommet dette i møte med å innføre betalingsterminal, eller f.eks. Vipps. I Sør-Aurdal er dette ikke innført, men det er mulig at noen av menighetsrådene vil innføre Vipps i nær framtid.

Noen kan oppleve å bli litt brydd når kollekten pågår, kanskje kjenne på en plikt eller press til å gi, men det er viktig å presisere at det ikke finnes noen slik plikt. Saken er at vi gir folk en mulighet til å gi. Hvis man ikke har på seg kontanter, eller ikke ønsker å gi, eller kanskje er  uenig i formålet, så er det helt greit å bare sende offerposen videre. Kanskje har noen en givertjeneste til en organisasjon eller fadderbarn el.l, og da synes man å ha gitt nok til dette. Send i så fall posen videre. Hva vi gir til eller hvordan vi vil gi er opp til den enkelte. Likevel er det grunn til å nevne at bibelen oppfordrer oss til å gi, til å være rause, til å være gavmilde. Kollekten gir oss en mulighet til å være med på dette, men vi velger altså selv å avgjøre hva vi vil gjøre selv. Det hender noen ber oss om å droppe kollekt på visse dager. Kanskje noen tenker at det er nok utgifter med f.eks. en konfirmasjon som det er, så det kan være greit å droppe kollekten denne dagen. Hva med dåpsfolk. Mye å tenke på for dåpsforeldrene denne dagen, så det er helt greit å sende offerposen videre uten å gi.

Kollekten vil nok bestå i gudstjenestene, men kjenn på en frihet til å gi eller la være. Kollekt - en mulighet til å gi - ingen plikt!