Lysmesse på Leirskogen

3. søndag i advent var det tradisjonen tro lysmesse i Leirskogen kyrkje

Lysmesse på Leirskogen

Den 15.12.19 var det igjen duket for lysmesse i Leirskogen kyrkje med prest Carl Philp Weisser.

Det var mange som hadde funnet veien til kirken denne søndagen. Det var ei trivelig stund med sang, musikk og ord til ettertanke.

Carl Philip sang «Tanker i advent» av Karen Heide som har et fint budskap i denne førjulstiden. Det ble sunget tradisjonelle salmer og noen mer utradisjonelle, men dog like fine som eksempelvis forbønssamle 26.

Mange av ungdommene i Fredagsklubben leste tekster når den sjuarmede lysestaken skulle tennes. Likeså leste Leirskogens to konfirmanter Matilde Stensæter og Torstein Sørbøen tekster fra 1. Mos. 1,1-5 og Johannes 1, 1-5.  Anna Lysne Johansen (konfirmant fra Bagn) var også tilstede og leste en tekst knyttet til dagen preken.

Selvsagt måtte det tennes tre lys i adventsstaken. Etter lysmessen var det tradisjonen tro servering av gløgg og pepperkaker i kyrkjestugu. Det kom så mange at flere stoler måtte hentes inn og på Leirskogen er det hjerterom og alle fikk dermed plass.

Tekst og foto: Heidi Øyhus Stensæter