A second chance

Vi har nettopp feiret påske. Vi lever i seiersrusens tid. Det kan sammenlignes med at Norge kvalifiserer seg til Fotball-VM 2022 (ikke for å ta diskusjonen om Qatar!), vinner trofeet, og i ukene etter reiser laget rundt i hele Norge og blir feiret i alle byer.

Foto: Anders Krøgh Jørgensen, Unsplash.

Refleksjon til teksten Joh. 21,15-19

Les gjerne bibelteksten først.

Alle synger «Ja, vi elsker», og vi glemmer alt om hverdagens bekymringer og små konflikter, for vi har nettopp vunnet den største seieren innenfor sportens verden.

Slik er det egentlig også etter påske. Jesus vant den største seier, og han inviterer oss til å være med i seiersfesten. Og hvem har ikke lyst å være med Jesus? Å ta del i hans seier betyr jo at all min skyld blir slettet, og at døden bare blir overgangen til en enda bedre fest. Hvem vil ikke være med på det?

Tja, kanskje synes jeg ikke at jeg er god nok til å være med Jesus. Jeg føler kanskje at jeg har gjort for mye i livet som er imot Gud.

For å vende tilbake til fotballbildet: Hvis jeg har talt negativt om landslagets muligheter gjennom hele kvalifiseringen, rakket ned på Ståle Solbakken og alle de norske stjernene under hele VM-turneringen, da ville jeg kanskje stå med en rar smak i munnen når alle vennene mine kjører til Ålesund for å feire landslaget, og de vil ha meg med. Kan jeg delta i den feiringen; jeg som ikke støttet laget; jeg som nesten oppførte med som landsforræder?

Og tilbake til Jesus: Kan jeg være med i feiringen, på lag med Jesus, når jeg har gjort og sagt ting i livet mitt som motarbeider Gud?

Akkurat slik tenkte og følte disippelen Peter! Rett før Jesus ble korsfestet fornektet han Jesus tre ganger. Peter støttet ikke Jesus. I de vanskeligste timene for Jesus, der gode venner er mest nødvendige, sviktet Peter.

For Peter var det derfor ikke lett å bli med i feiringen etter Jesu oppstandelse. Han kjente hele tiden på den bitre smaken av sitt eget svik. Og Peter visste at Jesus visste om det. Men da tar Jesus en samtale med han, og like mange ganger som Peter fornektet Jesus, like mange ganger inviterer Jesus ham til å være med i fellesskapet – enda med en viktig oppgave!

Det svarer til at jeg ble med på feiringen av landslaget i Ålesund, og i det bussen med Ståle Solbakken og Co. kjører forbi, så stopper den og Haaland spør om jeg vil bli med på bussen og styre musikken? Jeg svarer ærlig, at jeg ikke er verdig for jeg har ikke vært deres største fan. Haaland svarer: Vi vet det, men denne seier er også for deg.

Og det samme sier Jesus: Jeg vet hva du har gjort og sagt, men min seier er så absolutt for deg – vil du være med?

/Jakob Høilund

Sokneprest Stranda og Sunnylven