Søndagstanker 30. juni 2024

30. juni
Aposteldagen
Tekst: Matt. 16,13-20

HVEM SIER DU AT MENNESKESØNNEN ER?

For tusen år siden var det maktpåliggende for Olav Haraldsson å samle folk fra hele landet på Moster for å trekke opp noen linjer for god kristen vandel og handel. Da, i 1024, innførte han det vi kaller kristenretten.

Teksten i dag handler om starten på det som etter hvert nådde Norge. Allerede fra 600-tallet var det kristen påvirkning utenfra hit til landet. Og «kristenretten» fra 1024 fikk avgjørende betydning for lov og rett, for vår kultur og våre verdier. Vi gikk fra å herje og plyndre og blote mennesker til å bli en rettsnasjon som forbød drap på spedbarn, ta vare på de fattige og stoppe med ættehevn.

Dette var en revolusjon som vi i dag, av forskjellige grunner over tid, må erkjenne har blitt lagt langt bak i vår bevissthet. Men skal vi få svar på hvorfor Norge er blitt som det er blitt, så startet det med kristenretten og vi må passe på at vi ikke blir historieløse ved å glemme dette.

Fler og fler i landet vårt for over tusen år siden valgte å svare slik som Peter svarte på spørsmålet vi starte med. Du er Messias, den levende Guds Sønn. Dette var starten hos den enkelte som hadde levd i frykt og engstelse for de gamle lunefulle gudene. Nå fant de fred ved å forholde seg til en Gud som elsket dem og ga sitt liv for dem. Det var ikke nødvendig med flere ofringer. Tilgivelse og et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde ble trygg grunn for fremtiden.

God søndag!
Kay Granli

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug: