Søndagstanker 7. juli 2024

7. s.i treenighetstiden
Tekst: Luk. 19,1-10

SITTER DU HØYT NOK?

Innimellom trenger vi å justere posisjonen vår for å få med oss det som skjer, både på det ene og andre området. Ikke alt er like viktig, og i dag bombarderes vi med informasjon. Influenserne er mange og mye kan sorteres vekk.

Da er det viktig at vi plasserer oss slik at vi kan få med oss det som er grunnleggende viktig. Sakkeus hadde hørt om Jesus. Men han var liten av vekst og nå hadde han hørt at Jesus var på vei dit han bodde. Han hadde et sterkt ønske om å få se ham. Hva gjør han så?

Han ville sitte høyt nok slik at han kunne få se ham. Og løsningen ble å klatre opp i et tre. Han posisjonerte seg slik at det ble mulig å se Jesus.

Dette gjennomskuet Jesus og kalte Sakkeus ned av treet. Men ikke nok med det, han inviterer seg selv inn til Sakkeus og der skjer det noe med Sakkeus. Det er som han ber om tilgivelse og nåde for alt det gale han har gjort. Og Jesus responderer med: I dag er frelse kommet til dette huset. Sakkeus var på ville veier i livet sitt, bortkommen som Jesus sier, men det var slike Jesus kom for å berge.

Slik er det med Jesus også i dag. Han tvinger ingen, men sitter vi høyt nok til at vi kan få øye på ham?

God søndag!
Kay Granli

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug: