Madagaskar prosjektet

Vang sokn støtter arbeidet i Madagaskar prosjektet

Madagaskar prosjektet

Misjon betyr oppdrag.
Misjon er å dele det Gud gir oss. Kirken og alle døpte er sendt av den treenige Gud for å dele evangeliet om Jesus Kristus i ord og handling. Vi døpes inn i vår lokale menighet – og samtidig inn i et verdensvidt fellesskap hvor Jesus Kristus knytter oss sammen.

Misjon handler om kallet til alle døpte – hver enkelt av oss – om å dele vår tro og være Jesu Kristi etterfølgere i hverdagen. Det handler videre om menighetens evangelisering og diakoni i lokalsamfunnene og det globale oppdraget som vi har, sammen med den verdensvide kirken.

Vang sokn har misjonsavtale med NMS (Det Norske Misjonsselskap) og støtter arbeidet i Madagaskar prosjektet for å dele troen på Jesus, bekjemper urettferdighet og utrydder fattigdom.

HVA GJØR NMS PÅ MADAGASKAR?

De første misjonærene kom til Madagaskar for 150 år siden. De reiste for livet. Med seg i storbagasjen hadde de kiste og norsk jord til den siste reisen. Tidene forandrer seg. I dag er Den gassisk-lutherske kirke selvstendig og regnes som Afrikas tredje største lutherske kirke. Stadig kirkevekst gir grunn til glede. Samtidig er fattigdommen påtrengende for folk flest.

I dag støtter NMS kirken gjennom arbeid knyttet til fattigdomsbekjempelse og kompetansebygging. Kirkens fokus på å bedre folks levekår skjer både på landsbygda og i byene. Et viktig arbeid er knyttet til landsbyutvikling i fire svært fattige landområder og omfatter landbruk, miljø, helse, utdanning og kvinners rettigheter. I byen Antsirabe støtter NMS kirkens arbeid blant de fattigste av de fattige gjennom alfabetiseringskurs, matutdeling, yrkesopplæring, ungdomssenter og barnehjem. Mye av innsatsen skjer ved hjelp av frivillige. NMS støtter også kompetanseutvikling i kirken, teologisk utdanning og opplæring innen ledelse, økonomi og antikorrupsjonsarbeid. Dette er særlig viktig for at kirken skal bli stadig mer selvstendig.

OM MADAGASKAR

Republikken Madagaskar er verdens fjerde største øy, ligger i Det indiske hav og har nærmere 25 millioner innbyggere. Øya har et unikt plante- og dyreliv, og er rikt på naturressurser. Likevel er landet svært fattig. En av tre gassere er analfabeter. Halvparten av alle barn under fem år er underernærte. Manglende matvaresikkerhet preger mange familier. Stadig færre barn får skolegang. Kun 65 prosent av barna går på skole. I 2009 var tallet 96 prosent. Det gir grunn til bekymring.

Kontaktinformasjon for Vang kyrkjelege fellesråd

Vang kyrkjeleg fellesråd
Kontor på Klukkarhaugen: Ope måndag - fredag kl 09:00 - 15:00.

Prestekontoret i Drengestøga: ta kontakt med soknepresten for avtale.

Adresse kyrkjekontoret:

Tyinvegen 5175, 2975 VANG I VALDRES