Har man vært på øya Lindisfarne, vet man noe om skaperverkets rytme: Tidevannet som gjør øya isolert timer av døgnet, og gjør den landfast andre timer.

Hver måned presenterer Eide forlag månedens salme på nettsiden norsksalmebok.no. Forlagskonsulentene Estrid Hessellund og Sindre Eide står for utvalget.

Februar 2019:

Du er mi øy i havet, Gud (N13 334)

Tekst: Sverre Hatle 2009, fritt etter keltisk kveldsbønn Melodi: Norsk folketone (Rindal, Nordmøre)

Flere salmer i Norsk salmebok 2013 er inspirert av keltisk spiritualitet. De fleste av disse er oversettelser eller gjendiktninger av salmer fra det økumeniske fellesskapet på den skotske øya Iona, i Hebridene.

Månedens salme henter sin inspirasjon fra en annen øy. Surnadalsdikteren Sverre Hatles salme «Du er mi øy i havet» er en fri gjendiktning av en kveldsbønn fra det økumeniske Aidan- og Hilda-fellesskapet på den lille øya Lindisfarne, nordøst i England. Har man vært på øya, vet man noe om skaperverkets rytme: Tidevannet som gjør øya isolert timer av døgnet, og gjør den landfast andre timer.

Sverre Hatles tekst viser tydelig opplevelsen av Guds nærvær i dette landskapet: Det trygge, uforanderlige som gir ro og hvile. I salmens avsluttende setning er selve havet et gudsbilde: «Du er eit hav kring heile meg, der er eg evig eitt med deg.»

Sverre Hatle (født 1942) er lærer, bonde, vise- og salmedikter. Sammen med sin kone, Randi Skrøvset, har han gitt ut diktsamlingen Å vera her. Han er representert med denne ene salmen i Norsk salmebok 2013. De keltiske salmene synges ofte til irske eller skotske folketoner. Hatle har valgt en norsk folketone fra sine hjemtrakter, fra Rindal på Nordmøre. Det fungerer godt med denne fredfulle melodien til tekstens meditative og stillferdige uttrykk for skaperverkets storhet. En tekst som også blir en oppfordring til å kjempe for skaperverkets fortsatte mangfold.

Kontaktinformasjon for Vang kyrkjelege fellesråd

Vang kyrkjeleg fellesråd
Kontor på Klukkarhaugen: Ope måndag - fredag kl 09:00 - 15:00.

Prestekontoret i Drengestøga: ta kontakt med soknepresten for avtale.

Adresse kyrkjekontoret:

Tyinvegen 5175, 2975 VANG I VALDRES