Åpne kirker i et lukket samfunn

Aldri før har tilbudet om Åpen kirke vært mer tilgjengelig i Asker enn det var gjennom adventstiden i 2020 og på nyåret i 2021. Dette til tross for sosial nedstengning og arrangementsforbud. -Menighetene i Asker har vist stor evne og vilje til å tilpasse seg den krevende situasjonen de siste ukene, forteller kirkesjefen.

Foto: Jørgen Svartvasmo /Asker kirkelige fellesråd

Åpne kirker

Helt siden midt i november har åpne kirker erstattet mye av den utadrettede kirkelige aktiviteten i Asker. Trolig har åpne kirker aldri vært lettere tilgjengelig i Asker. På søndag åpner vi dørene igjen!

Sterke tradisjoner

Den norske kirke har som ambisjon å være levende, nær og tilgjengelig. Gjennom snart et år har vi øvd oss på å gjøre dette på nye måter, ved både å åpne digitale kirkerom og å åpne kirkerommene digitalt.

Over Klokkarstua rager Hurum kirke. En kirke reist på midten av 1100-tallet som har invitert inn til hverdag og fest i snart 900 år. Den har vært en møteplass og et holdepunkt i lokalmiljøet i kriser like lenge. Men i 2020 måtte kirkedøren stenges som følge av koronaviruset. Det er naturstridig for Den norske kirke å stenge dørene i krisetid. Samtidig er det viktig å bidra til å begrense smittespredning.

Da vi måtte planlegge en annerledes adventstid, og etterhvert et annerledes nyttår, åpnet både Hurum og de andre kirkene i Asker dørene. I løpet av de siste to månedene har alle kirkene i Asker holdt åpent! Det har ikke vært arrangementer i tilknytning til de åpne kirkene, men ansatte og frivillige i menighetene har sørget for åpne dører, en prat, sang og musikk, stillhet og muligheten til å oppleve innsiden av lokalkirken.

Også hverdager

I Vardåsen har menighetene holdt åpen kirke også på hverdagene. Sokneprest Dag Håland sier at  besøkende gir uttrykk for at det er fint å komme til et sted som er åpent, der man også kan treffe noen andre. Noen setter seg ned for å prate. Andre trekker inn i kirkerommet, tenner lys og ber en bønn.

I Slemmestad og Nærsnes har man også holdt dørene åpne store deler av uken. Sokneprest Marita Bjørke Ådland forteller at kirkene har vært møtepunkt i lokalmiljøene, innenfor smittevernrestriksjonene. Formen på den åpne kirken har vært i stadig endring, tilpasset årstiden og innholdet er litt opp til de mange ulike menneskene som kommer innom. Noen vil bare kikke, andre vil prate og drikke en kopp kaffe, noen vil synge sammen, mens andre oppsøker stillheten i rommet. Felles er at åpningstiden har skapt en annen tilgjengelighet til tross for begrensningene i samfunnet.  -Inntrykket er at folk har opplevd at kirken var åpen når de hadde bruk for det, sier Bjørke Ådland om erfaringene.

Levende, nær og tilgjengelig

Kirkesjef John Grimsby er veldig fornøyd med at menighetene i Asker har vist stor evne og vilje til å tilpasse seg den krevende situasjonen de siste ukene. -Jeg er veldig glad for at vi har klart å holde mange av kirkene åpne i en tid som mange mennesker har kjent som tung og vanskelig. Som kirke ønsker vi å være levende, nær og tilgjengelig. Det skal vi fortsette med, samtidig som vi tar alle hensyn til smittevern på høyeste alvor.

Åpne kirker søndag 24. januar:

Filtvet 11-12

Teglen 11-12

Heggedal 11-1230

Vardåsen 11-1230

Asker 11-13

Nærsnes 12-13

I tillegg til de åpne kirkene på søndag, holder Østenstad menighet  gudstjeneste på Youtubekanalen sin klokken 11, mens Holmen menighet inviterer til kirkevandring for hele familien rundt kirken klokken 16.