Tiltaksnivå B fra 26. april

Fra og med mandag 26. april blir Asker flyttet fra 5a til 5b i covidforskriften. Det betyr enkelte lettelser også for den kirkelige virksomheten. Blant annet kan vi igjen gjennomføre gudstjenester med et begrenset antall deltakere.

Ved inngangen til mai kan vi glede oss over både vårtegn og justering av tiltaksnivået. Foto: John Grimsby

I Smittevernveileder for Den norske kirke tilsvarer dette tiltaksnivå B, som er omtalt på side 10-11.

De viktigste endringene er at kirkene kan holde åpent, holde gudstjenester og kirkelige handlinger, og gjennomføre digitale arrangementer. Arrangementer som konserter og tilsvarende er fortsatt ikke tillatt.

• Gudstjenester, vielser og dåp kan gjennomføres med inntil 20 deltakere på faste tilviste plasser innendørs og med samme antall utendørs. Soknene må lokalt ta stilling om de vil holde gudstjeneste for inntil 20, flere korte gudstjenester etter hverandre for det samme antallet eller kun ha Åpen kirke med enkelte av gudstjenestens ledd.
  • Åpen kirke er tillatt som beskrevet i veilederens punkt 2.7. Uten tilviste plasser, kan antallet personer samtidig i kirken ikke overstige 10. Se smittevernveilederens pkt. 2.7 for mer om åpen kirke.
  • Ved gravferd og urnenedsettelse kan 100 inntil delta ved faste tilviste plasser innendørs og 200 utendørs. Nødvendig medvirkende som kirketjener og organist kommer i tillegg.
  • Ved vielse og dåp inngår brudefølge eller dåpsfølge i rammen på 20, forutsatt tilviste plasser. Nødvendig medvirkende kommer i tillegg.
  • Ved allsang anbefaler vi fortsatt 2 meter avstand mellom alle som ikke bor sammen til vanlig.
  • Det er plikt til å bruke munnbind i situasjoner hvor det ikke er mulig å holde 1 meters avstand. Dette gjelder ikke for barn under 12 år, eller for de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind.
  • Ved digitale produksjoner kan inntil 5 deltakere være tilstede, i tillegg til utøvere og annet nødvendig produksjonspersonell.
  • Innendørs fritidsaktiviteter for personer 20 år og eldre er forbudt. Det er tillatt utendørs så lenge deltakerne kan holde en meters avstand.
  • Innendørs og utendørs fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år er lov. Dette skal skje innenfor trafikklysmodellen. Som lokal ordning beholder Asker rødt nivå for alle skoler inntil 30.4. Barnehagene er fortsatt på forsterket gult nivå.
  • Det er fortsatt påbud om hjemmekontor, så langt arbeidsoppgavene tillater det.
  • Rådsmøter og andre møter som ledd i ordinært arbeid kan fortsatt ikke finne sted.

Endringer kan skje på kort varsel, og fellesrådets nettsider oppdateres fortløpende.

Følg med på menighetens nettsider og Askerkirken på Facebook for digitale tilbud og oppdatert informasjon.

Hold avstand – hold ut – hold sammen.