Tor Øystein Vaaland er ny prost i Asker

Asker er ett av sju prostier i Oslo bispedømme, og det var biskop Kari Veiteberg som ledet den høytidelige innsettelsen.

Tor Øystein Vaaland er ny prost i Asker

Tor Øystein har vært menighetsprest i åtte år. Først tre år i Ringsaker kirke, der han ble ordinert av biskop Rose i 1998. Så kom han til Asker i februar 2014, etter noen uker som kapellanvikar i Bekkelaget.

Han har overtatt etter Berit Øksnes, som er blitt sokneprest i Halden.

Tor Øystein blir prost også for kirken i Hurum og Røyken, når de tre kommunene slås sammen neste år. Det nye prostiet blir sammenfallende med den nye kommunen.

Tor Øystein sier at han syns det er stas at en sånn som han, kan bli prost.

– Jeg har levd godt med at kirken er blitt åpnet opp fra innsiden. For eksempel leser vi i dag Jesus-fortellingene med flere spørsmål enn svar, og jeg ønsker meg en «bibeltro» undring uten at vi påtvinger hverandre moralske eller dogmatiske fordommer. Jeg er begeistret over at min gamle studievenn Kari Veiteberg kunne bli biskop, og vil nå ta min vakt for at vi i Askerkirken fortsetter å skape rom der vi utfordrer vår tro og tenkning i møte med askerbøringer av vår tid, sier han.

– Du regnes som liberal. Hvordan blir det å være konservativ i Askerkirken med deg som prost?

– Jeg synes jo ikke uenighet er så farlig. Som kirke er vi ett, med alle våre forskjeller, og på dette punktet lærte jeg mye som programleder i Dagsnytt Atten. Der ville vi gi rom nettopp for den uenige samtalen, og som prost håper jeg å virke samlende nettopp fordi jeg liker mangfoldet. Nå vil jeg bidra til å skape mer «uenighetskompetanse» i kirken, for å låne et ord fra kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum, som er aktiv i Asker menighet.

Tor Øystein har ledererfaring etter fem år som generalsekretær i Rådet for psykisk helse. Han har også lang fartstid som journalist i NRK Nyheter, Morgenbladet, Nationen og Vårt Land. Han har skrevet flere bøker, der den siste fra 2013, er dokumentarisk reiseskildring fra Israel og Palestina, der han vandret de veiene som Jesus ifølge Lukas og Matteus fulgte som barn; i Marias mage fra Nasaret til Betlehem, som flyktningbarn fra Betlehem til Egypt og som 12-åring til Jerusalem.

Han forteller at han har besøkt Midtøsten om lag 25 ganger.

– Mitt møte med naturen der Jesus levde, den vennlige kulturen og de eldgamle palestinske kirkene, som både muslimer og kristne holder i hevd, bidro til at jeg ville bli prest på nytt. Jeg liker å si at jeg vandret meg gjennom Vestbredden til prestetjeneste i Asker, sier han.

– Du er av enkelte blitt kritisert for din støtte til palestinerne …

– Jo, men jeg har fått mye mer støtte enn kjeft. Jeg synes dessuten noe av kritikken har vært fargeblind. Selv om jeg kan drømme om en rettferdig fred i Midtøsten, er jeg jo ingen blind tilhenger av det palestinske regimet. De har mistet mye legitimitet i befolkningen blant annet på grunn av menneskerettighetsbrudd og sikkerhetssamarbeidet med den israelske okkupasjonsmakten, sier han.

Tor Øystein er 59 år gammel, far til fem gutter på 23, 15, 10, 8 og 6 år, og bor på Nesbru med kona Marianne og de fire yngste guttene. Han vokste opp i Stavanger, heier på Viking og Crystal Palace og elsker rollen som trener i barnefotballen på Holmenbanen.

Kontaktinformasjon for Asker menighet

Asker menighet

Kirkelia 3

1384 Asker