Om oss

Øyeblikksomsorg siden 1984

Om oss

Kirkens Feltarbeid i Asker startet sitt arbeid i 1984, og har siden drevet omsorgsarbeid blant rusmiddelbrukere, bostedsløse og marginaliserte. Arbeidet driftes på oppdrag fra menighetene i Asker, i samarbeid med kommunen, offentlige instanser og lokale foreninger.

De fleste av våre tjenester er lavterskel tilbud- det vil si at en ikke trenger henvisning eller rekvisisjon for å delta.

Kirkens feltarbeid har nedsatt et brukerråd med 7 medlemmer, 5 gjester og 2 ansatte. Brukerrepresentanter velges av- og blant våre gjester.

Kirkens feltarbeid består av tre forskjellige avdelinger; Varmestua, Elveplassen og Arbeidstiltaket, som tilbyr ulike tjenester til de askerbøringene som behøver det.

Varmestua
Varmestua er selve "hjertet" i vårt tilbud til mennesker i aktiv rus - og det naturlige samlingspunktet i Kirkens feltarbeid. Varmestua er åpen hver dag, morgen og kveld – hele uka, også på røde dager. Her er vi tilgjengelige for samtaler, råd og veiledning - og kan sette mennesker som trenger det i kontakt med hjelpeapparatet. Vi serverer god og næringsrik mat, te og kaffe. Det er mulighet for å låne telefon eller PC. Varmestua er bemannet med sosionom, sykepleier og barnevernspedagog. Gatepresten er aktivt til stede.
Varmestua arrangerer turer og aktiviteter for våre gjester. Det er ikke krav til rusfrihet på Varmestua, men omsetning og bruk av rusmidler er ikke tillatt.

Utdeling av rent brukerutstyr hele døgnet

Gatepresten er tilgjengelig daglig for samtaler og holder gudstjenester på Varmestua annenhver mandag klokken 14.30. Vi arrangerer lystenning i gatekapellet (på torget foran Kulturhuset) hver onsdag klokken 8.00, og hver ukedag i advent.

Varmestuas åpningstider:
Mandag - tirsdag - torsdag - fredag kl. 09.00 - 1430
Onsdag - kl. 12.00 - 14.00
Lørdag - søndag kl. 10.30 - 13.30
Hver kveld (også helger) kl. 18.00 - 21.00

Elveplassen er et døgnbemannet tilbud til bostedsløse. Vi følger opp beboere på vei inn i varige boforhold i samarbeid med NAV og Asker kommune. Elveplassen består av 10 små hybler. Mangler du - eller noen du kjenner et sted å bo?
Kontakt NAV på tlf 55 55 33 33
Vi betjener også akuttovernatting. Vi har 2 plasser for akutt overnattingsbehov. Inntak mellom 22.30 - 24.00

Arbeidstiltaket påtar seg jobber for kunder i Asker og omegn, og gir mulighet for arbeid for Kirkens feltarbeids gjester og beboere inntil fire dager i uka. Det er ikke krav til rusfrihet på Arbeidstiltaket.

Bra Brukt er feltarbeidets bruktbutikk og blir bemannet av frivillige. Hele overskuddet går til Feltarbeidet. Butikken gir også mulighet for aktivitet for mennesker tilknyttet Arbeidstiltaket.
Varer til butikken kan leveres mand-fred 10.00 - 16.00.

Åpningstider:
Mandag-fredag kl. 10.00 til 16.00.
Lørdag kl. 11.00-15.00

Heggedal Lysstøperi gir verdifull arbeidstrening til mennesker som står utenfor arbeidslivet, og har en diakonal og sosialfaglig profil. Lysstøperiet samarbeider med Fontenehuset om rekruttering av arbeidere - og er blant Norges største produsent av alterlys av høy kvalitet. Vi støper også en mengde andre lys og selger til forretninger og privatpersoner. Heggedal Lysstøperi er en rusfri arbeidsarena. Her er også et fabrikkutsalg.

Litt om driften
Driften av Feltarbeidet finansieres gjennom tilskudd fra Asker kommune. Vi mottar også en rekke gaver fra private og bedrifter som går til aktiviteter og tilbud til våre gjester. Gaver til Kirkens Feltarbeid kan gis til konto: 1620 09 35288, merket med "GAVE".
Vi mottar også gjerne donasjoner via Vipps, til nummer: 545745

Frivillig

Kirkens Feltarbeid har behov for frivillige på Bra Brukt, Varmestua (kjøkken), og Heggedal Lysstøperi m.m. Vil du bli frivillig, ta kontakt med Gudrun Brøvig Silde og Toril Kaupang

Kirkens Feltarbeid holder til på adresse:
Gamle Drammensvei 221, 1384 Asker

Leder av Kirkens Feltarbeid i Asker er Gudrun Brøvig Silde, tlf.: 456 64 474.
Administrasjon/kontor mandag-fredag kl. 08.30-16.00, tlf.: 401 06 692
Vår mailadresse: kirkensfeltarbeid.asker@kirken.no