Kvernes menighet

Kvernes sokn dekker den østlige delen av indre Averøy, i tillegg til Øver-Bådalen midt på øya.

Kvernes menighet

Her finner man de to kirkene på kommunens tusenårssted, Kvernes kulturområde. Stavkirken fra 1630-tallet er en skatt på Averøya - enkel på utsiden, men rikt utsmykket. Den eies av Fortidsminneforeningen, og er åpen om sommeren. Soknekirken fra 1893 er "nykirken" på Kvernes. Selv om soknet er lite, var det fra gammelt av hovedsokn i det store Kvernes prestegjeld, så mange kjenner tilhørighet til Kvernes-kirkene, selv om de bor andre steder. Her feirer vi de store høytidsdagene i kirkeåret, og her er det åpen kirke om sommeren med konserter og åpent hus i Klippen menighetshus.

For valgperioden 2023-2027 består Kvernes menighetsråd av følgende representanter:

Amund Bjerkholt, leder
Barbo Rimeslaatten Klakegg, nestleder
Janne Marlene Mork
Terje Strand
Oddrun Mari Meek Gundersen
Arnt Kåre Hansen
Sigurd A.W. Haugen, sokneprest

Varamedlemmer:
Aina Beate Leithe, Torgeir Krydsby, Quirien Elfrida Antoinette Van Oirschot, Åse Elin Holen og Jan Ståle Bakken