Vigselsliturgien

Et bryllup i kirken følger en fast "oppskrift" - en liturgi med ulike bibeltekster, salmer og musikkinnslag som brudefolkene kan velge blant.

Vigselsliturgien

Dere har kanskje flere ideer allerede om hva dere ønsker dere?

Brudefolkene er med på å avgjøre valg av bønner og bibeltekster sammen med presten. I løpet av vielsen er det flere muligheter for medvirkning. Det kan være at noen leser en tekst, synger eller spiller, tenner lys eller deltar på andre måter.

Det kan også åpnes for elementer som understreker parets etniske bakgrunn, eller deltakelse fra andre kirkesamfunn hvis den ene parten har enn annen kirkelig tilhørighet enn Den norske kirke. Det er det biskopen som godkjenner. Både kulturelle innslag og medvirkning fra andre kirkesamfunn skal tilpasses vigselshandlingens gudstjenestlige karakter og ikke bryte med Den norske kirkes trosgrunnlag.

Den norske kirke har to ordninger for vigsel, vedtatt i 2003 og 2017. Dersom dere har ønske om å bruke den ene eller den andre, er det fint om dere gir beskjed når dere melder inn vielsen.