Diakoni og omsorg

Kristen nestekjærlighet i praksis

Diakoni og omsorg

Diakoni er kirkens omsorgstjeneste.
Den er evangeliet i handling og uttrykkes gjennom nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet.

Omsorgen har to retninger; den er en tjeneste for Gud (den vertikale aksen) og en tjeneste for medmennesker og skaperverk (den horisontale aksen).

Diakoni er den enkeltes kristnes svar på å ha blitt møtt av Jesus Kristus. Og diakoni er menighetens og Kirkens håndtering av ansvaret for individer, grupper og samfunn. Gode gjerninger er ingen betingelse for å kunne regne seg som kristen. Det er ingen prestasjon for å bli godtatt av Gud. Men det er et uttrykk for takknemlighet og glede. Og det er en følge av å ha fått et nytt syn på livet - et syn hvor jeg selv ikke lenger er det eneste naturlige midtpunkt i tilværelsen, men hvor min neste (det vil si: den jeg er nær, i nærheten av) er blitt [minst] like viktig.

Fellesskap
Fellesskap er det som gjør oss til en menighet, ja til en kirke. Én og én blir det noe helt annet.

Dette fellesskapet skal vi bygge, enten det er i kirkene, menighetshuset, i institusjonene våre, nærmiljøet eller i et privat hjem. Vi hører sammen. Vi angår hverandre.

I vår menighet skal vi bygge det store fellesskapet som strekker seg utover hele kloden, og det lille fellesskapet med hverandre.

I Saltstraumen menighet skal man kunne være seg selv og kjenne at man hører til.

Ta kontakt om du har spørsmål.

Kontaktinformasjon for Saltstraumen menighet

Postadresse: Mølnbakken 84, 8050 Tverlandet

Kontoradresse:  Mølnbakken 84, 8050 Tverlandet

Besøkstid: man - fre 09:00-14:00 (kan være noe uregelmessig bemanning, men er døren åpen er du hjertelig velkommen inn)

Fakturaadresse:
Saltstraumen sokn
Dronningens gate 18
8006 Bodø
EHF/Org.nr.: 976 999 789
E-post: regnskap.bodo@kirken.no

Be om referanse fra den som bestiller:
Navn + hva det kjøpes inn til.

E-post: saltstraumen.menighet@kirken.no

Telefon: 75 50 03 00 (felles sentralbord for alle kirker)

Man-Fre 09:00 - 14:30

Lunsj mellom 11:00 - 11:30 (sentralbordet er da stengt)