Søndagstanke 21.juni

1.les Jes 25, 6-9
2.les Åp 19, 5-9
Preiketekst: Lukas 14, 15-24

15 En av gjestene som hørte dette, sa til ham: «Salig er den som får sitte til bords i Guds rike.»16 Men Jesus sa til ham:
«Det var en mann som ville holde et stort gjestebud, og han innbød mange.17 Da tiden for gjestebudet kom, sendte han tjeneren sin av sted for å si til de innbudte: ‘Kom, for nå er alt ferdig!’18 Men de begynte å unnskylde seg, den ene etter den andre. En sa: ‘Jeg har kjøpt et jordstykke og må gå ut og se på det. Vær så vennlig å ha meg unnskyldt.’19 En annen sa: ‘Jeg har kjøpt fem par okser og skal ut og prøve dem. Vær så vennlig å ha meg unnskyldt.’20 Og en tredje sa: ‘Jeg har giftet meg, derfor kan jeg ikke komme.’21 Tjeneren kom tilbake og fortalte dette til herren sin. Da ble husherren sint og sa til tjeneren: ‘Gå straks ut på byens gater og torg og hent inn de fattige og uføre og blinde og lamme.’22 Tjeneren kom tilbake og sa: ‘Herre, jeg har gjort som du sa, men det er ennå plass.’23 Da sa herren til tjeneren: ‘Gå ut på veiene og stiene og nød folk til å komme inn, så huset mitt kan bli fullt.24 For det sier jeg dere: Ingen av dem som var innbudt, skal få smake festmåltidet mitt.’»

Eg skal bare...
Som Albert Åberg
Kven er dei som unnskylder seg i bibeltekst?
Er dei heilt vanlige mennesker ? Eg trur det, og eg kan kjenne meg igjen. «Eg skal bare…», «eg skal bare lese dette først, så skal eg gjere det". Framdeles kan eg sei dette "eg skal gjere det snart " "eg skal bare gjere dette først". Og så ender eg ofte opp med å bare gjøre det første.

Når eg får litt bedre tid SÅ skal eg lese heile bibelen, men først skal eg, må eg gjere noko anna først.
Eg husker eg skulle feire burstagen min når eg var ungdom. Eg er så "heldig" at eg har burstag midt på sommeren. Eg hadde invitert fleire i selskap, kvelden før ringte den første at den ikkje kunne komme, dagen etter ringte dei andre å sa at dei ikkje kunne komme. Der sat eg med kake og mat heilt åleine. I einsemd feire eg dagen min og lurte på kven som var vennane mine ? Eg hadde ingen tjener å sende.

Når vi feirer nattverd i kyrkja blir vi invitert til bords, kom å del dette måltidet med meg seier Jesus. og bli med i det store fellesskapet med andre som trur. Jesus forteller i bibelteksten om alle dei som blir invitert, og dei som blir hentet inn i siste liten til den store festen. Eg veit ikkje akkurat korleis festen i Guds rike vil bli, men eg håper eg ikkje tenker at eg skal bare,bare skal blir ferdig først!