50 julemesser på rekke og rad!

Det Norske Misjonsselskapet i Egersund har arrangert julemesser hvert år fra 1973 til 2022. Messen i 2022 ble arrangert forrige uke. Det kom inn 260000kr som går til Misjonsselskapets arbeid på Madagaskar. I løpet av disse 50 julemessene er det samlet inn imponerende kr 7.730.000, nesten 8 millioner!

Stinn brakke da julemessen på Misjonshuset ble arrangert for 50. gang.  Vårs ungdomskor deltok med flott sang.  Foto Sarah B Pessôa

I ledelsen for messen sitter nå Marianne Nesvåg Omdal, Margrethe Klippen og Margrete Friestad.

Marianne Nesvåg Omdal sier at julemessen i tillegg til å bidra med betydelige bidrag til Misjonsselskapet også er en fin anledning til dugnad på tvers av generasjoner og grupper på Misjonshuset og ha det kjekt mens messen pågår. Den største gevinsten er fortsatt bunaden som blir sydd og montert på frivillig basis.

I forbindelse med anledningen har Terje Melhus skrevet en oppsummering fra messene som starter slik:

Første julemessen for Det Norske Misjonsselskap i Egersund ble arrangert fredag 31.november og lørdag 1.desember 1973. Siden da har det blitt avholdt julemesse for NMS i Egersund hvert år. Daværende kretssekretær Svein Aarvik henvendte seg til Bjørn Bårdsen i 1973 og spurte om misjonsforeningen ville starte opp med julemesse i vårt distrikt som skulle være hele Dalane og Flekkefjord distrikt. Det viste seg at det var vanskelig å få med hele kretsen, så det ble byen og de nærmeste distriktene som ble med. NMS hadde inntil da bare hatt julemesser i Stavanger, Haugesund og Skudenesneshavn. Representanter for kvinneforeninger på Hellvik, Hegrestad, Søra Eigerøy, Nordre Eigerøy, Hestnes, Skåra og Puntervold, Helleland, Hadland, Mong, Stapnes og Bjerkreim i tillegg til byen ble innkalt for å drøfte saken. Alle stilte seg bak og ga tilsagn om støtte med hensyn til varer og gevinster til salg og loddsalg. Den første formannen var Bjørn Bårdsen. Flere av gevinstene de første årene var kjøpt fra misjonslandene og hovedgevinsten første år var en kamferkiste.

Julemesse 2022.jpg

Gjennom årene har messen utviklet seg:

• 1974, hovedlotteri med trykte loddsedler
  • 1980, syltede agurker, rødbeter på glass, lefser, krotekaker og potetkaker.
  • 1981, salg av grøt på lørdagen.
  • 1982, salg av rullelapper og hovedlotteri i forkant på Eger og Eikunda
  • 1983, kranser til julepynt
  • 1984, messetidspunkt siste helg før første søndag i advent. Kransekaker.
  • 1989, bunad hovedgevinst
  • 2012, småkaker i tillegg til kransekaker

Terje Melhus avslutter sin gjennomgang med takk, som vi slutter oss til:

Vi sier takk til alle som har hjulpet til på messene i disse årene på hver sin måte, men mest takk til Gud, som så rikelig har velsignet sitt arbeid. La oss så gå frimodig videre i tro om at han som begynt den gode gjerning, vil føre fullføre den. Vil du fortsatt være med i dette arbeidet vil Gud velsigne rikt igjen.

Tekst: Arne Espeland

Foto: Sarah B. Pessôa