Samles i kirken ved skolestart

Skolestart er en viktig begivenhet. I mange menigheter markeres dette ved at 6-åringene er spesielt invitert til en gudstjeneste.

Fra skolestartgudstjenesten i Skøyen kirke i Oslo, 2013. Utdeling av "Min kirkebok" til seksåringer.(Foto: Sveinung Bråthen)

Skolestartgudstjenester der 6-åringene har en helt spesiell plass, legger vekt på denne overgangen i barnets liv. Det blir tent lys og det blir bedt for barnet og skolegangen. Noen steder er det samling en ukedag på kvelden med tema som passer for barn som skal begynne på skolen.

• Ifølge Kirkerådets statistikk over menighetslivet har ca. 250 menigheter et tiltak for 6-åringer som inneholder ordet «skolestart» i sin lokale plan for trosopplæring.

Foreldre og barn kan ha ulike følelser for skolestart, og menigheten inviterer til å ta del i opplegget på forskjellige måter. Sjekk om menigheten der du bor har skolegudstjeneste.

I Skøyen menighet i Oslo inviterer de 20. august til skolestartgudstjeneste for 12. gang.

- Skolestart er en tydelig livsrite i barnets og familiens liv. Skolestartgudstjenesten er en annerledes gudstjeneste som vi har hatt gleden av å invitere til i en rekke år, sier sokneprest i Skøyen menighet i Oslo, Ingeborg Sommer.

- Skolestarterne kommer til gudstjeneste med skolesekk på ryggen, fulle av forventning og spenning foran skolestarten. Dette snakker vi om i gudstjenesten og de får blant annet en bok i gave som de kan putte i sekken sin, forteller hun.

Skøyen menighet og flere andre menigheter har vært bevisste på å lete etter markeringer i barnets liv der kirken kan være med på å gi barnet oppmerksomhet og å skape trygghet rundt milepæler i barnets liv.

På en tidligere gudstjeneste for førsteklassingene i Østenstad i Asker fikk barna komme frem til alterringen da presten ba denne bønnen:
Kjære Gud! Her ser du førsteklassingene våre!
Takk for disse flotte barna. Vi ber om at du velsigner dem og er med dem hver dag.
La dem få komme trygt til og fra skolen hver dag.
La skolen være et godt sted for dem å være.
La ingen bli ertet.
La dem få gode venner og gode lærere.
La alle få kjenne at de er flinke nok.
Hjelp dem når noe er vanskelig.
Det ber vi deg om, Gud.

Illustrasjon fra invitasjon til skolestartgudstjeneste.

Kontaktinformasjon for Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kyrkjevegen 26, 2890 Etnedal

Åpningstider: 09.00-15.00 (Måndag, tysdag, torsdag og fredag)

Etnedal kommune: 611 21 300