Lysene tiltar i styrke

Å markere adventstiden med å tenne et nytt lys på hver av de fire søndagene er en gammel og fin skikk. Lyset tiltar i styrke jo mørkere det blir ute og jo nærmere vi kommer det store lyset: Kristus som fødes i en stall.

Lysene tiltar i styrke

Nettopp når kulden og mørket gjør seg gjeldende for alvor, tenner vi det første adventslyset. Lysene blir snart flere.

Julen kommer fordi Jesus kommer. Bibeltekstene i adventstiden forteller om ulike måter han kommer på. Og juleevangeliet forteller om at han kom som et menneske. Gud ble som en av oss, født som et spedbarn.

Hva betyr advent for deg?
Enquete blant menigmann om forventninger til adventstiden.

De fire søndagene i advent

Første søndag i adventstiden er det den voksne Jesus som står i sentrum. Prekenteksten forteller oss at han er oppfyllelsen av Det gamle testamentets profetier om Messias. Det er han det handler om, når profeten Sakarja forteller om kongen som kommer ridende på et esel.

Andre søndag i adventstiden
 handler om at det skal komme falske profeter som urettmessig kaller seg Messias. Men først når evangeliet er forkynt for alle folkeslag, skal enden komme, det vil si tiden da Jesus kommer synlig tilbake til jorda.

Tredje søndag i adventstiden
 er vi tilbake til spørsmålet om den voksne Jesus fra Nasaret virkelig er den Messias som folk har ventet på. Jesus svarer med å peke på hva som hender der han er: Blinde ser og lamme går, spedalske renses og døve hører. Kan dere ikke legge sammen to og to?

Fjerde søndag i adventstiden
lar kirken døperen Johannes komme til orde. Han sier noe om at han selv er uviktig, og at Jesus er den det hele dreier seg om. Han er så enestående, sier Johannes, at jeg er ikke engang er verdig til å løse sandalremmen hans.

Kontaktinformasjon for Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kyrkjevegen 26, 2890 Etnedal

Åpningstider: 09.00-15.00 (Måndag, tysdag, torsdag og fredag)

Etnedal kommune: 611 21 300