Nye forsterkede nasjonale tiltak

Myndighetene har kommet med nye forsterkede nasjonale tiltak, som anbefaler å ikke gjennomføre fysiske aktiviteter eller arrangement.

Nye forsterkede nasjonale tiltak

Oppdatert smittevernveileder

24. mars kl 10.30

På bakgrunn av myndighetenes anbefalinger om å ikke gjennomføre fysiske aktiviteter eller arrangement, med de nye forsterkede nasjonale tiltakene, gjelder følgende i Den norske kirke:

• Planlagte gudstjenester, samlinger og faste aktiviteter bør holdes digitalt eller avlyses til og med 12. april.
  • Begravelser kan gjennomføres med inntil 50 deltakere, dog med inntil 30 for de som er under tiltaksnivå A.
  • Planlagte vielser og dåp kan gjennomføres med de deltakerbegrensninger som gjelder. Dette må uansett avgjøres lokalt.
  • Anbefaling om 2 meter avstand og bruk av munnbind på steder man ikke klarer å overholde dette.
  • Arbeidsgiver skal sørge for hjemmekontor der dette er praktisk mulig.
  • Barne- og ungdomsarbeidet kan gjennomføres innenfor trafikklysmodellen for de som er under nye nasjonale regler. For nivå A og i Oslo er det strengere restriksjoner.
  • Vi gjør oppmerksomme på at i flere kommuner gjelder lokale forskrifter med strengere restriksjoner enn de nasjonale reglene.
  • Det oppfordres til at menighetene omlegger til digital virksomhet, dersom dette er mulig og det er ressurser til det. Det diakonale tilbudet bør i tillegg ivaretas på best mulig måte uten større fysiske samlinger, for. eksempel gjennom en-til-en-samtaler, mv.

Dersom en unntaksvis lokalt beslutter å gjennomføre et arrangement som ikke kan utsettes, anbefales en grundig gjennomlesning av smittevernveilederen.

Kontaktinformasjon for Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kyrkjevegen 26, 2890 Etnedal

Åpningstider: 09.00-15.00 (Måndag, tysdag, torsdag og fredag)

Etnedal kommune: 611 21 300