Statsministeren forteller om Guds nåde

– Nåde, det er for meg personlig noe veldig vakkert, fordi det gir oss muligheten til å bli tilgitt og elsket av Gud på tross av vår feilbarlighet som mennesker, sa statsminister Erna Solberg under jubileumsforestillingen i Johanneskirken 4. mars, da Bergen ble feiret som Norges reformasjonsby.

Statsminister Erna Solberg talte om Guds nåde under et arrangement i Johanneskirken i Bergen 4. mars.

Du kan også se og høre talen hennes her:

Statsministeren deltok på flere arrangementer under feiringen, og hun var blant annet tekstleser under gudstjenesten i Bergen domkirke søndag 5. mars.

Folkefest
Hele arrangementet i Bergen har hatt preg av en gigantisk folkefest. Det har vært stor tilstrømming av folk til alle arrangementer. Under den offisielle åpningen på Torgalmenningen lørdag 4. mars skinte sola over folk og talere.

I solskinn på Torgalmenningen. Fra venstre kirkerådsleder Kristin G. Raaum, katolsk prest Dom Alois Brodersen, preses Helga H. Byfuglien, statminister Erna Solberg og ordfører Marte Mjøs Persen.

En av dem som hadde ordet på Torgalmenningen, var Bergens ordfører, Marte Mjøs Persen.
– Reformasjonen gjorde religionen tilgjengelig på en helt annen måte enn tidligere, sa den tidligere organisasjonssekretæren i Human-Etisk Forbund.

Ekte salmesykkel
En ekte salmesykkel fikk hundrevis av mennesker med på salmesang på Torgalmenningen. Domkantor Kjetil Almenning tråkket i vei på en sykkel med et trøorgel og organist i Etne, Solveig Sørheim, på slep. Hver gang doningen stanset, flokket menneskemengden seg rundt den og Almenning ledet an i salmesangen. Se selv!

Og selvsagt måtte det synges en salme av den gamle Bergens-biskopen Johan Nordahl Brun. Det er ikke hver dag «Jesus lever, graven brast» lyder så kraftig midt i Bergen sentrum. Se og hør selv!

Kontaktinformasjon for Etnedal kyrkjelege fellesråd

Kyrkjevegen 26, 2890 Etnedal

Åpningstider: 09.00-15.00 (Måndag, tysdag, torsdag og fredag)

Etnedal kommune: 611 21 300