Enningdalen menighet

Enningdalen menighet har to kirker: Prestebakke kirke og Søndre Enningdalen kirke på Kirkebøen. Sogneprest i Enningdalen er Sigvald Steilbu.

Enningdalen menighet
Prestebakke kirke ligger på Prestebakke med utsikt over Ørsjøen.
I 2008 var det stor historisk 200 års markering av slaget mellom svenske og norske soldater ved Prestebakke kirke. Denne langkirken i tømmer fra 1793 som ligger der med utsikt over Ørsjøen ble rehabilitert utvendig i 2009. Ettersom det er linolje som har vært brukt tidligere, måtte det fortsatt brukes. Ved Prestebakke kirke ligger også det gamle bårehuset som ble malt for noen år siden.

Kirketunet ved Prestebakke ligger svært sentralt i bygda. Kirken ble bygget etter at den gamle Enningdalen kirke var i så dårlig forfatning at noe måtte gjøres. Det var Truels Wiel som tok saken i egne hender og fikk bygget Prestebakke kirke 10 km nord for den gamle kirken i Enningdalen. Han sørget samtidig for å få revet den gamle kirken.

Kontaktinformasjon for Den norske kirke i Halden

Kirkevergekontoret og kirkekontor for alle Den norske kirkes menigheter i Halden ligger i Os allé, rett ved Os gravlund.

Postadresse:
Os allé 13, 1777 Halden