Halden menighet

Halden menighets kirke er Immanuels kirke. Sogneprest i Halden menighet er Margrete Kvalbein.

Halden menighet
Er man i Halden sentrum kan man ikke unngå å legge merke til Immanuels kirke som troner majestetisk ved foten av Fredriksten festning.

Den nåværende kirken er oppført i 1833 etter at den gamle kirken brant ned i 1826. Det var selveste kong Karl Johan som bidro sterkt økonomisk til at Halden igjen fikk sin bykirke. Så var det da ingen ringere enn Haldens dyktige empirearkitekt Chr. H. Grosh som fikk oppdraget med å bygge den nye kirken. Beveger man seg inn i kirken vil man se den store Kristusfiguren i alterpartiet. Denne er laget av den svenske billedhuggeren Johan Niclas Bystrøm og er en reproduksjon av figuren som ble laget til Linköping domkirke i Sverige.

Nylig ble det gamle urverket i tårnet demontert, restaurert og satt opp igjen. Ettersom det er få urverk av denne type, har det vært ekstra viktig med dyktige fagfolk for å ta hånd om restaureringen. Med denne restaureringen kan igjen byens befolkning glede seg over urviserne som viser riktig tid.

Kontaktinformasjon for Den norske kirke i Halden

Kirkevergekontoret og kirkekontor for alle Den norske kirkes menigheter i Halden ligger i Os allé, rett ved Os gravlund.

Postadresse:
Os allé 13, 1777 Halden