– Vi mennesker trenger møteplasser

– Jeg har sett en dyktig stab, møtt engasjerte ildsjeler, opplevd varme fellesskap og en menighet som er en møteplass i nærområdet, sa biskop Anne Lise Ådnøy etter visitasen i Rossabø menighet.

Kvelden med ungdomslederne i nyoppussede Siloen ble et av mange høydepunkt i visitasen. Foto: Rossabø menighet

– Kirken har mange aktiviteter, og det er mye som skjer her, men først og fremst er ikke kirken en aktivitet, men et åpent rom. Som mennesker trenger vi møteplasser der vi kan snakke om de viktige og vanskelige tingene i livet, og vi opplever at kirken er med på å skape slike møteplasser.

Fullspekket visitasprogram

I løpet av visitasdagene fikk biskopen møtt store deler av menighetslivet, med både barne- og ungdomsarbeid, diakoni, musikkliv, arbeid for eldre, møte med menighetsråd, fellesråd og kommuneledelse, samt tur til Varden og besøk til Haugaland Kraft og Bjørgene sykehjem.

Jeg har i løpet av uken blitt kjent med at det arbeides aktivt og strategisk med å styrke muligheten for å være en møteplass gjennom prosjektet med utearealene og samarbeidsrelasjoner til nærområdet, kommune og næringslivet. Et godt samarbeid med lokale omgivelser er viktig for en folkekirke.
Menigheten er en del av byen og et nærområde og da er det flott at vi kan be og velsigne dette området. (...) Folkekirken kommer til å leve videre så lenge det finnes menigheter som Rossabø!

Her kan du lese hele visitasforedraget, som ble lest opp på kirkekaffen etter visitasgudstjenesten.

Her på Rossabø menighets Facebook-side kan du se masse flotte bilder fra visitasdagene!