Oslo åpner kirkene igjen - gradvis og kontrollert

10. mai vil det være mange dåpsgudstjenester i kirkene i Oslo, Asker og Bærum. Fra 24. mai blir det gudstjenester i alle sokn.

Foto: jechstra, CC, flickr

Biskop i Oslo, Kari Veiteberg, gleder seg over at kirkene igjen kan åpne dørene og at gudstjenestefeiringen ikke bare skjer digitalt.

-For meg er det mangfoldige felleskapet i kirkerommet, lyden av salmesang, bryte brød og dele vin, høre, se og lytte selve hjerteslaget i mitt trosliv, sier biskopen.

Hun har tillyst gudstjenester i alle sokn fra og med søndag 24. mai. Det vil være gudstjenester i enkelte kirker 17. mai og Kristi Himmelfartsdag. Biskopen åpner også opp for at enkelte menigheter må avholde flere gudstjenester på grunn av antallsbegrensning, og at det kan utprøves alternative gudstjenesteformer fram til vi får være 200 personer i samme rom.

Retningslinjer

Den nye bransjestandarden inneholder tydelige restriksjoner:

1.Maksimalt 50 personer (inkl. medvirkende) til stede i kirkerommet

2.Minimum 1 meter mellom hver person (gjelder ikke personer i samme husstand)

3.Om kirkerommet er lite, er 1-meters-regelen viktigst. Om nødvendig reduseres maks-antallet.

Det jobbes videre med hvordan håndtere begrensningen på 50 personer, en begrensning som oppleves som utfordrende. Smittevernet vil bli tatt på alvor, samtidig som det å møtes ansikt til ansikt igjen blir mulig