Kunstnerisk mikkelsmesse

«To nye engler har kommet til domkirken», sa Valborg Orset Stene i sin preken på Mikkelsmesse og henviste til de to maleriene som nå henger i nordskipet. Oslo Domkor, Barokkanere og solister fremførte Bachs messe i G-dur, og utstillingen av Håkon Gullvågs maleriserie «Den bibelske syklus» ble offisielt åpnet.

Kunstnerisk mikkelsmesse

Etter høymessen fortalte Håkon Gullvåg om sine tanker og sin inspirasjon til å lage «Den bibelske syklus», som begynte som et samarbeid med Nidarosdomen i egen hjemby, har vært omkring ulike steder på turné i verden, og som endelig har landet i Oslo domkirke.

Gullvåg fortalte også om barndomsminnene da han var med faren, som var musiker, på galleriet i kirken. Om hvordan de første minnene var taket, himlingen og øvre del av alteret med Gud. Etter hvert som han vokste til og rakk over rekkverket, fikk han gradvis se presten, menigheten og alt som rørte seg i kirken. Og slik ble kirkens liv en viktig del av oppveksten og inspirasjonen.

Maleriserien har dessuten en helt ny vri i slik den er hengt opp i Oslo domkirke. Selve prosessen har vært dynamisk og fyllt av samtaler og tanker mellom Gullvåg og staben. Her kunne ledende domkirkeprest Elisabeth Thorsen røpe at Domkirken har et liturgisk østvendt kirkeskip, men at et kompassriktig øst faktisk ligger midt i den temporære nattverden, korsfestelsen og lammet, som står i det som kalles nordskipet. Det å finne plasseringen av syklusen var en fin reise og noen bilder ble valgt bort på veien, men kan leses om i katalogen som følger utstillingen. Gullvåg kunne også fortelle at det er første gang «Egypts hær drukner i Rødehavet» henger sammenstilt med «Stallen». Moderator i samtalen var kulturrådgiver i Oslo bispedømme, Knut Erik Tveit.

De to nye englene som domkirkeprest Valborg Orset Stene refererte til i preken henger i nordskipet og maleriene heter «Isaks offer» og «Bebudelsen».

2019-09-19_Bach_Gullvåg_02.jpg

2019-09-19_Bach_Gullvåg_03.jpg

2019-09-19_Bach_Gullvåg_04.jpg

2019-09-19_Bach_Gullvåg_05.jpg

2019-09-19_Bach_Gullvåg_06.jpg

2019-09-19_Bach_Gullvåg_07.jpg

2019-09-19_Bach_Gullvåg_08.jpg

2019-09-19_Bach_Gullvåg_09.jpg

2019-09-19_Bach_Gullvåg_10.jpg

2019-09-19_Bach_Gullvåg_11.jpg

Foto: Munch design

Det er Bjørg fra menigheten i Kristiansand domkirke som står ved jernroselysgloben ved Håkon Gullvågs maleri «Nattverden». Rosene er en del av minnesmerket etter 22. juli, som står utenfor Oslo domkirke. Minnesmerket er satt sammen av kunstneren Tobbe Malm.