Gratulerer, Bekkelaget!

Bekkelaget kirke fyller 100 år i 2023. Det har blitt feiret stort og høylytt gjennom en hel maiuke. Søndag 14. mai var den store festdagen med gudstjeneste der ordfører Marianne Borgen og biskop Kari Veiteberg deltok.

Jubileumsgudstjeneste i Bekkelaget kirke. I forgrunnen ordfører Marianne Borgen. Foto: Anne Borgersen Skaug.

-Det har vært en storslagen og fantastisk festuke, sier frivillig medarbeider og tidligere menghetsrådsleder Anne Borgersen Skaug. -Dette ble en uke fylt med kvalitet og variasjon, der jeg tror alle fikk føle varmen og fellesskapet i menigheten, uttaler Skaug.

Imponerende jubileumsprogram

Jubileumskomiteen med sokneprest Sverre Bang som sentral medspiller hadde lagt opp et imponerende program. Startskuddet gikk søndag 7. mai med jubileumsgudstjeneste for små og store og flott korkonsert på kvelden. Utover uken gikk det slag i slag med kirkebursdagsfest med barnehagen, konsert med unge, lokale musikere og mye annet.

Biskop Thomas fra Egypt

En av ukens prominente gjester var biskop Thomas fra Egypt. Thomas er en stor inspirator som er særlig kjent for å ha bygget retreatsenteret Anafora utenfor Kairo, som har blitt et møtested for kristne ikke bare fra Egypt, men hele verden. Besøk fra Bekkelagets vennskapsmenighet, Beit Sahour i Palestina, bidrog også til å gi jubileet dybde og et perspektiv som strakk seg utover det aktive lokalmiljøet på Bekkelaget.

Lokal giverglede

Bekkelaget kirke er tegnet av arkitekt Harald Bødtker og ble innviet i 1923. Etter at Nordstrand og Bekkelaget ble delt i to sokn i 1913, kjøpte en privat kirkekomite tomt i 1917. Etter iherdig innsats og raus giverglede i lokalmiljøet kunne grunnstenen legges ned i 1921. Kirken er bygget i nyromansk stil, og er en hvitkalket langkirke med bratt saltak.

En kraftfull jubilant

Den store festgudstjenesten 14. mai ble en verdig og flott markering av 100 år som er gått, og den vitnet om en livskraftig menighet som går inn i de neste 100 år med engasjement og gudstjenesteglede. Eller som ordfører Marianne Borgen kommenterte; -her var det mye sangglede!