Byråden vil bidra til åpne kirker

Med suppe og pannekaker på menyen besøkte byråd Omar Gamal Grønland kirke. -Vi ville gjerne takke kommunen for ekstra bevilgning på 10 millioner for å kunne holde byens kirkerom varme, forteller kirkeverge Kjetil Haga. -Og hva var vel mer naturlig enn å invitere ham på tirsdagsmiddag i hans egen nabolagskirke?

Byråd Omar Gamal koste seg under tirsdagsmiddag i Grønland kirke. Der mottok han også varm takk for strømstøtte på 10 millioner til kirken i Oslo.

200 pannekaker har diakon i Grønland Anne May Agerup og frivillig Marte Sie Skogstad stekt før dørene blir åpnet til «Tirsdagsmiddag» i Grønland kirke.  Mest barnefamilier, men også studenter og andre i nabolaget finner veien til tirsdagsmiddagene. Og denne uken er det fint besøk fra rådhuset med byråd for kultur, idrett og frivillighet Omar Gamal.

God dialog mellom kommune og kirke i Oslo

-Det er et veldig flott arbeid Grønland menighet driver, jeg har vært her før også, smiler Gamal. Byråden understreket hvor viktig det er at kommunen bidrar til at kirkene i hovedstaden kan være åpne. -Derfor er det så bra at vi har den gode dialogen mellom kommune og kirke, sier Omar, og forsyner seg begeistret av pannekakene.

500 i matutdelingskø

Byråden ville også høre om matutdelingskøene utenfor Grønland kirke hver onsdag og fredag. -Køene har blitt veldig lange etter at Ukraina-krigen startet, forteller Anne May Agerup. Før kunne det stå 160 i køen, nå på fredag var det 500. Det er hjelpeorganisasjonen Fattighuset som står for matutdelingen. Grønland menighet gir husrom og kølapper, så alle som trenger mat slipper å stå ute på utstilling i all slags vær. -Nå får vi hjelp fra diakoner fra flere menigheter, kirken er jo stappfull, forklarer Anne May. -Det kan så lett oppstå uro i lange køer ute på gaten, vi ser at kirken kan bidra til å skape ro og verdige varmer rundt utdelingen, sier diakonen.

Ingen stengte kirker med det første

Etter gratis suppe og pannekaker benytter kirkeverge Kjetil Haga anledningen til å dele ut blomster til Omar Gamal. –Med økte strømkostnadene har kirken i Oslo vurdert å måtte stenge noen kirker. Kirker som Grønland er dyre å varme opp. Heldigvis kom Oslo kommune oss til unnsetning i forbindelse med revidert budsjett, forteller Haga. -10 millioner løser langt fra alle utfordringer, men det er et betydelig bidrag som gir oss pusterom og forhåpentligvis ingen stengte kirker, sier kirkevergen.

Kirken er samfunnshuset i bydelene

Dag-Eirik Lannem, valgt leder av kirkelige fellesråd i Oslo, og Marit Brandt Lågøyr, direktør i arbeidsgiverorganisasjonen KA, er også til stede. Brandt Lågøyr er opptatt av at flere kommuner går i Oslos fotspor og følger statsråd Kjersti Toppes oppfordring om å hjelpe lokalkirker med strømregningene fra i vinter.

Kirken i alle bydeler

Dag-Eirik Lannem understreker overfor byråden at det ikke bare er Grønland menighet som har tilbud og aktiviteter gjennom hele uken. -Med 65 kirkebygg er vi til stede i hele byen, og ofte er det kirken som er samfunnshuset i bydelen, forteller Lannem. Lannem bor selv på Holmlia der kirken spiller en sentral i rolle for barn, unge og eldre i samarbeid med bydelen og andre.