Fredsmesse på Fagerborg søndag 19. november kl. 1900

Fagerborgkoret fremfører Karl Jenkins «The Armed Man» - A Mass for Peace – i Fagerborg kirke søndag 19. november kl. 1900. Unge, nyutdannede musikere deltar. Velkommen!

Fredsmesse på Fagerborg søndag 19. november kl. 1900

Fredsmessen

Det er et spennende verk fra år 2000 vi skal få høre. I forbindelse med tusenårsskiftet ble Jenkins oppfordret til å komponere en messe som skulle markere utgangen av det mest krigsfylte århundre i menneskehetens historie – og inngangen til et nytt århundre med håp om fred.

Vi vet hvilken situasjon verden står i. Og håpet og bønnen for fred er like sterkt i dag.

Jenkins har hentet inspirasjon og tekster fra ulike tradisjoner og religioner, men messen er bygget opp som en klassisk katolsk messe med kyrie, sanctus, agnus dei og benedictus.

Fagerborgkoret

Fagerborg koret drives av Fagerborg menighet og er et forholdsvis nytt kor. Det er åpent for alle. Koret består av ca. 40 sangere der hovedtyngden er knyttet til Fagerborg sokn og omegn.

Dirigent er Sigurd Engesnes.

Under fremføringen av messen har koret med seg unge musikere som har gått ut av musikklinjen på Foss videregående skole.

Prest Knut Grønvik har en fredsrefleksjon i løpet av messen.

Deler av messen vil bli fremført under gudstjenesten kl. 1100. Hele messen med musikere kan du høre klokken 1900. Inngang 100 kr, vipps eller kontant. Barn gratis.