Drømmen er en tilgjengelig kirke for alle

Bladet Handikapnytt har besøkt tre av kirkene våre sammen med kirkegjenger Anna-Maja Helgesdotter Andersen og en delegasjon fra kirkelig fellesråd. Formålet med besøket var å synliggjøre hvordan kirkelivet som rullestolbruker kan arte seg. De besøkte Sinsen, Domkirken og Gamle Aker.

Handikapnytt fulgte Anna-Maja Helgesdotter Andersen for å sjekke tilgjengelighet i kirkene i Oslo. I Domkirken har de lysglobe tilpasset rullestolbrukere. Foto F.F.Thorp

I Domkirken ble Anna-Maja henvist til kapellinngangen på baksiden, og det krever sterke armer for å få opp inngangsdøren. Et stort lyspunkt i domkirken var det nye handikaptoalettet plassert rett innenfor inngangen med elektrisk skyvedør.

Supertilgjengelig toalett i Sinsen

-62,7 prosent av alle norske kirker har rullestoladkomst til kirken via hovedinngangen, skriver Handikapnytt. -65 prosent av kirkene har handikaptoalett. I Sinsen kikre er HC-toalettene «supertilgjengelig», skriver de. –Men den harde vinteren har gitt telehiv på kirkebakken, og Anna-Maja må ta imot skyvehjelp for å komme frem til døren.

Lett adkomst til Gamle Aker

Gamle Aker kirke overrasker positivt med trinnfri hovedinngang og lett adkomst til alterringen og regulerbar lesepult. Men det er ikke handikaptoalett, og det ene toalettet som fins er i kjelleren uten heistilgang. -Min drømmekirke er tilgengelig for alle i alle ledd, både om du er ansatt i kirken, frivillig eller besøkende, sier Anna-Maja til Handikapnytt.

Bare syv tilfredsstillende kirker i Oslo

I Oslo skårer bare syv kirker «bra» på tilgjengelighet. Den nyeste kirken, Bøler, er den eneste som skårer «meget bra». Tyve kirker betegnes som «dårlige». –Vi har satt av midler til vedlikehold, der HC-toalett og ramper er særlig prioritert, sier kirkeverge Robert Wright, og innrømmer at det fortsatt er en vei å gå.