Innspilling av orgelfilm i Oslo

De siste dagene har filmfolk tatt opptak i 15 av kirkene våre. -Vi spiller inn film til Oslo Orgelfestival i oktober, forteller prosjektleder for festivalen, kantor Halgeir Schiager. -Flere av våre kantorer spiller samme stykket på ulike orgler, og opptakene skal redigeres sammen til en festivalfilm, sier Schiager.

Kantor Gjermund Brenne og filmfotograf Jonny Engelsvoll i opptak til Oslo Orgelfestivals festivalfilm.

Oslo Orgelfestival arrangeres fra 5. til. 13 oktober. I år er det tredje gangen. Hvert år har festvialkomiteen som ambisjon å komme med nye overraskelser. Det nye i år er en film som settes sammen med opptak fra ulike kirker.

I går var det blant annet i opptak i Fagerborg kirke med kantor Gjermund Brenne.

-I ukene før festvialen vil deler av og hele filmen bli vist på nettet og i sosiale medier. Det er fotograf og filmregissør Jonny Engelsvoll som lager filmen. Domkantor Kaare Norstoga er festvialkomiteens kunsternerisk ansvarlige og koordinator for filmen, forteller Halgeir Schiager.

Kirkelig fellesråd i Oslo er arrangør av festivalen. Det er flere av kirkens egne kantorer og organister som utgjør festivalkomiteen som står ansvarlig for planlegging og gjennomføring.

Festivalen mottar støtte fra Norsk Kulturråd og Oslo kommune.