Instrumentenes dronning inntar byen

For tredje år på rad inviterer Den norske kirke i Oslo hele byens befolkning til orgelfestival. –Festivalen åpner og slutter i Oslo domkirke 5. og 13. oktober. Vi inviterer til 18 konserter i 14 kirker. Nytt av året er at vi har produsert en festivalfilm, sier kirkeverge Robert Wright.

Domorganist Kåre Nordstoga på Domkirkens mektige hovedorgel. Du kan høre Nordstoga på festivalhøymesse og avslutningskonsert 13. oktober.

-Formålet med Oslo Orgelfestival er å skape orgelglede i byen og vise frem instrumenter, musikk og kirkemusikere av ypperste klasse. I tillegg får vi høre en rekke kor, solister og andre instrumenter klinge sammen med orgelet. Vi får gjestebesøk fra internasjonalt anerkjente artister fra inn- og utland, lover Kirkevergen i Oslo.

Victoria fra Norske Talenter

13 år gamle Victoria Ulriksen, kjent fra Norske Talenter, elev av Kåre Nordstoga, og hun blir å høre i Sofienberg kirke 9. oktober sammen med andre unge orgeltalenter. Det vil være mulig for pressen å høre Victoria og andre av våre organister i et eget pressemøte 8. oktober kl 12 i Uranienborg kirke.

Film

Hvert år byr festivalen på en overraskelse. I år er det produsert en 8 minutter lang film der 14 kantorer spiller samme stykket på 16 forskjellige orgler. Filmen kan se i kort og lang versjon på festivalens facebookside. Filmen er en festdemonstrasjon av byens orgelpark og enestående konsertarenaer.

Spennende program

-Vi serverer et variert program i kirker spredt over hele byen. Og vi tror alle, også de som ikke trodde de var glad i orgel, kan finne sin konsert i en kirke nær seg i løpte av uke 41, sier kirkeverge Robert Wright.