Kirkejubilèer i Nordre Aker

To kirker jubilerer i Nordre Aker prosti i november. På allehelgenssøndag ble Sinsen 50 år markert, og kommende søndag feirer vi Hasles 60 årsdag.

Sinsen kirke (bildet) er 50 år, Hasle kirke feirer 60.

Sinsen 50 år

Sinsen menighet hadde storveis jubileumsgudstjeneste 7. november. Både biskop, prost Marit Bunkholt, sokneprest Ole Andreas Holen, menighetsprest Kjersti Langås Hvalen, diakon Camilla Juell, kirketjener Avne Thuv, menighetsrådsleder Jørn Kveseth barnekoret Flexus og flere andre barn og frivillige bidro til å gjøre jubileumsgudstjenesten til både fest og alvor. «Sorgen og gleden de vandre tilhobe» ble det sagt flere ganger på Allehelgensdagen.

Jubileumsforestilling

Fredag denne uken er det åpning av jubilemumsforestillingen REFLEKSJONER, et kunstprosjekt av billedkunstner Aud Marit Skarrebo. Du kan se utstillingen helt frem til første mars 2022.

Kunstutstillingen består av flere verker med tekstlig kunst på ulike synlige og mindre synlige flater både inne og ute i kirken. Noen verk er lette å få øye på for alle, mens andre verk må du finne- eller de finner deg. I et trappeløp, i en dørkarm eller et speil på do, for eksempel.

Litt historie

Sinsen menighet ble utskilt Østre Aker og Grefsen menigheter i 1957. Fra 1957 til 1971 da kirken ble innviet, møttes menigheten i Sinsen kapell, nå Sinsen samfunnshus. Betongkirken Sinsens er tegnet av Turid og Kristen Bernhoff Evensen.

Hasle 60 år

Førstkommende søndag er det av markeing av Hasle kirkes 60 års jubilemum, nabokirken til Sinsen. Hasle menighet ble utskilt fra Østre Aker menighet i 1954. En litt artig fun-fact er at finansieringe kirken kom delvis i stand etter erstatningmidler kirken fikk etter Pippervika kirke i Vika og Vaterland kirke måtte rives.

Søndag 14. november er det festgudstjeneste klokken 1100. 16. november vil du ikke gå glipp av gratiskonsert med LILJA og band.

Se mer på menighetenes nettsider.