Kirken i Oslo kulturnatt

13. september er det igjen kulturnatt i Oslo, og flere av kirkene våre inviterer til ulike arrangementer. I år vil vi spesielt løfte frem den nye kunst-krypten i Domkirken der du kan få se en enestående urutstilling med skisser fra kirkens takmalerier, unikt i internasjonal sammenheng.

Det er ulike arrangementer gjennom hele Oslo kulturnatt i Domkirken og flere av de andre kirkene våre.

Den nyoppussede krypten presenterer arbeidene til Hugo Lous Mohr. Takmaleriet i Domkirken er 1500 kvadratmeter stort, ble påbegynt i 1938 og ferdistilt i 1950. Utstillingen er åpen fra klokkn 1800 og hele natten gjennom.

Det er Åpen domkirke fra kl. 1600 fredag til 0600 lørdag.

Kl 1700 er det fredagsmesse i samarbeid med Den internasjonale Fossefestivalen. Tekster fra Fosses Septologien fremføres av skuespillere fra Den mangfoldige scenen.

Fra kl 1930 inviterer Oslo Domkor sammen med Oslo Domkirkes Ungdomskor til å være med å synge Brahms Requiem.

Se for øvrig lenke til Domkirkens nettsiden nedenfor.

Også i Grorud kirke er det tilbud under hele Oslos kulturnatt 13. september med blant andre Grorud Ten Sing og Groruddalen Arbeiderkor.

Kulturutvalget i Bøler kirke har lagt opp til et ambisiøst program for alle aldersgrupper. Kl. 1700 er det tegneseriekverksted for barn, og videre utover er det arrangmeneter med kor, unge talenter og drama.

I Gamle Aker kirker inviterers publikkum til å oppleve klassiske musikalske skatter kl. 1930. I Grønland kirker er det konsert med St.Hallvardguttene kl. 2000.

I Jakob kirker blir det en serie av intimkonserte i tårnet. Hver konsert tar femten publikummere og varer i 20 minutter, det blir ny konsert hver halvtime fra kl. 2000 til 2300.

Uranienborg menighet inviterer til Orgelmusikk før natten kl. 2200 i Uranienborg kirke.

Se lenker til programmet nedenfor.